- Q/A, hur får jag upp min kondition?

Fick en fråga här för några dagar sedan. Hur bygger jag upp min kondition? Mitt enda tips är - intervaller och tålamod. Skulle du köra på långdistans direkt och inte klarar det så tappar vi lätt motivationen och vill inte fortsätta. Därför är intervaller grymt. Ta inte ut dig för mycket i början dock, då blir det lätt tråkigt.
Några intervallformer som finns:
Pyramidträning - Du springer 100m-200m-400m-800m-400m-200m-100m. Börjar med att springa 100m och vilar ca 1 minut. Sedan springer du 200m, vilar lite längre och springer då 400m, vilar. Sedan forsätter du.
 
Korta intervaller -.. Även ibland kallat tabatha. Innebär att du arbetar (springer) i 15-20sek och vilar i 10-15sek (går), kör ungefär 12-25 omgångar. Denna form används främst av handbollspelare.
 
Medellånga och längre intervaller - Det innebär att du springer t.ex 800 meter och sedan går/joggar 200meter. Detta används oftast av långdistanslöpare och denna skulle jag rekomendera för dig, då du vill kunna springa 7km. 
 
Fartlek - Du leker med farten. Du bestämmer själv vilken hastighet du vill springa i. Först kanske du joggar och sedan springer du som blixter. Efter en stund, någonstans där emellan.
 
"Emilija" - Har ingen aning om vad denna kallas, men jag brukar köra den på löpbandet på gymmet. Den innebär att jag först i 10 minuter springer på samma hastighet. Sedan växlar jag upp hastigheten 1-2km/h för att springa 50sek, vila 10sek - i 5 minuter. Sedan växlar jag återigen upp 1-2km/h för att göra på samma sätt.
 
Backintervaller - Hitta en brant backe/trappa som du springer snabbt upp för och sedan joggar ned. Utför samma mönster ca 15-30gånger. Detta används även oftast för mjölksyran i benen och även fessförbränning.
 
Intervaller med vikt - Det jag kör efter mina HIIT/crossfitpass är att jag springer två längder med vikt på en ställning. Vila är endast den tiden då min träningskompis springer. Här stegrar jag dock med vikten och inte med avståndet. 
Varför intervaller?
ッ Det är roligare och avslappnande. Du får mer motivation och push till att fortsätta under den korta vilan.
ッ Du orkar betydligt mer än om du skulle springa i samma tempo hela rundan.
ッ Det är effektivt, trots att du inte kör länge. Det säker mer 10-20 minuter för att se snabba resultat.
ッ Passar alla åldrar, ung som gammal.
ッ Kan utföras både ute i skogen/vägen och på löpbandet/crosstrainern/cykel inne på gymmet.
ッ Inte bara bra konditionsförbättring utan också bra fettförbränning. Fettförbränningen är på max då pulsen är hög.
ッ Det passar verkligen alla, då man själv får bestämma hur intensivt du vill köra.
 
När du kört intervaller ett tag. Kan du testa att springa t.ex 3km på tid. Sedan nästa gång antingen förbättra tiden eller lägga till en kilometer. Stegra, sakta men säkert. Jag lovar, det kommer löna sig, förr eller senare. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback