- Mitt "Bli snabbare"-program

Ni som slaviskt följer mig på bloggisen och instagram vet att jag håller på med ett program som har syftet att bli snabbare. För några dagar sedan fick jag en kommentar av en person som var intresserad av detta. Därför tänkte jag nu berätta lite om det.
Allt började med att mamma ville få mig att sätta upp mål eftersom att jag inte hade några. Dessutom hade jag ingen motivation till löpning. När jag fyllde år fick mamma och Sussie mig att bli intresserad av att springa Lindingö-tjejlopp, vilket jag, efter om och men, fick upp ögonen för. Därför började jag leta efter "Bli snabbare"-program. Hittade ett tillslut som jag använde för att forma mitt egna program.
 
Såhär ser det ut:
3 pass i veckan varav
1 pass är långdistans. Alltså spinger du hela tiden en längre sträcka.
Pass nummer 2 är långdistans-intervaller. Du varierar mellan att springa och gå längre sträckor, t.ex springa 2km och gå 1km.
Pass nummer 3 är korta intervaller. Snabb löpning 1 minut, gång 1 minut.
- Det handlar också om att variera tiden, sträckan och hastigheten - annars blir det tråkigt och resultaten blir inte lika bra.
Att jag varierar passen är främst för att jag ska ha något att välja på. Känner jag inte riktigt att kroppen är på topp för att köra långdistans kan jag istället välja på långdistansintervaller. Detta gör också att kroppen inte riktigt hinner anpassa sig och blir däför chockad på varje pass jag utför. Detta leder till att jag får bättre resultat eftersom att jag "blelastar" kroppen på ett annourlunda sätt. 
 
Nu, veckan innan loppet, har jag dock fokuserat på långdistans eftersom att jag ville vänja kroppen vid att springa långt. Fokuset ligger inte på tiden utan sträckan, att ta sig runt. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback