- Fisk till middag

Idag var det jag som stod för maten i huset. Mamma ville att vi skulle äta fiskgratäng men jag hittade inget bra recept så jag och Jörgen improvierade lite. Oj, vad gott det blev, verkligen. Över förväntat. Tänkte dela med mig av receptet. Dock inte med mått då jag inte är helt säker.
 
Du behöver:
vit fisk
salt
svartpeppar
fryst spenat
fryst dill
laktosfri grädde 10-12%
tomater
riven ost
basilika
timjan
 
Hur gör du?
- Värm upp ugnen på 200*C.
- Om fisken är fryst: Lägg fisken i en ugnssäker form och ställ in i ugnen i ca 5-10 minuter.
- Efter 10 minuter tar du ut formen eller om den inte är tinad lägger du i fisken i en form. Sedan saltar du och häller över med svartpeppar. Tillsätt även dill och spenat. 
- Häll över grädden på fisken i hela formen och strö sedan över osten. Grädda i mitten av ugnen på 200*C i  ca 15 minuter.
- Under tiden kan du skiva upp tomaterna (vi använde 2st).
- När du tagit ut formen plaserar du ut tomatskivorna och strör över med basilika och timjan. In i ugnen igen i 5-10 minuter. Tills osten har fått lite färg.
Servera med potatismos eller kokt fullkornsris samt gräna ärtor och sallad.
Mätt och belåten sitter jag nu och väntar på Albin. Har inte träffat honom på flera dagar då han varit sjuk. Åh vad jag har saknat honom, så nu ska jag pussa massa på honom. Hoppas att ni haft en toppendag och fortsätter med en toppenkväll. Och förresten - Grattis till alla studenter som endast har 100 dagar kvar!


Gud va gott, måste testa :D

2015-03-04 // 18:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback