- En variant av ugnsbakad gröt

Godmorgon alla puddingar. Hoppas att humöret är på topp och att ni är laddade inför helgen. Det är ju fredag idag, då finns det ju inget annat alternativ än att vara glad, right? Jag vaknade upp med träningsvärk i hela ryggen. Däremot så är jag inte lika slut i kroppen som jag trott att jag skulle vara. Vilket är superskönt. 
 
Lyxade till denna fredag med att göra en ugnsbakad gröt. Den smakade verkligen jättegott och ingredienserna var en kombo som fick smaklökarna att dansa. Ska nu dricka upp mitt te, göra mig i ordning, städa rummet och sedan ta mig till skolan där en inlämning ska skrivas klart och ett matteprov ska genomföras. 
Vi gör detta tillsammans. Kom igen, ge gärnet och visa alla att ni äger, att ni kan och att ni vågar. Pusshej.
Den ugnsbakadegröten - banan och blåbär:
1 banan
3 msk frysta blåbär
1dl havregryn
1,5 tsk kanel
1/2 tsk bakpulver
1/3 tsk kardemumma
1 tsk psylliumfrön
1 tsk linfrön
1dl mandelmjölk
1 ägg
 
Hur gör du?
♫ Starta ugnen på 200*C
♫ Ta fram en ugnssäkerform/skål.
♫ Mosa bakanen i botten och strö över blåbären.
♫ Blanda samman havregryn, kryddor, bakpulver och frön i en annan skål.
♫ Häll sedan över havregrynsblandningen över bananen/blåbären (Blanda INTE).
♫ Vispa ihop ägg och mandelmjölk som du sedan häller över havregrynen. (Blanda INTE)
♫ Grädda i ugnen i 15-20 minuter eller tills det verkar klart.
 
Jag toppade sedan med en blandning av banan och kvarg + mandlar och tranbär. Det är inte nödvändigt egentligen då man får en väldigt god frukost iallafall!


jättefin bild på dig :)

2015-02-13 // 08:46:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback