- No bake, Oreocake

Ska inte ta åt mig äran för denna. Satt faktiskt och bläddrade i facebook-feeden när denna video kom upp. Första tanken föll på min syster, Silvija, som älskar oreo-kakor. Därför valde jag helt enkelt att baka denna. Tyvärr insåg jag att hon inte ens var hemma utan på en innebandy-cup. Mamma och Jörgen uppskattade den iallafall! Det enda som i princip är "Nyttigt" på denna är jordgubbarna och hasselnötterna, men visst ser den inte smarrig ut? Nyttigt för själen!
 
Receptet för 6-7 personer:
Botten
1 paket oreokakor (ca 14st)
50g margarin (jag använde laktosfri)
Fyllning
100g mjölkchoklad
50g mörkchoklad (jag använde 70%)
1dl grädde (jag använde laktosfri)
Topping
Färska jordgubbar
Hackade hasselnötter/mandlar
 
Hur gör du?
- Botten: Smält smöret i kasstrull eller i micro.
- Öppna oreopaketet och häll ned alla kakor i en mixer. Mixa tills kakorna har blivit smulor.
- Tillsätt smöret i kaksmulorna och mixa tills det blir som en boll eller iallafall en deg.
- Ta fram en form som är 6x18cm (alt. en matlåda som jag hade) och tryck ut smeten med hjälp av baksidan på en sked och fingrarna. 
- Ställ in i kylen under tiden som du förbereder fyllningen.
 
- Fyllningen: Dela chokladkakan i små bitar och lägg ned det i en bunke.
- Värm grädden. Den behöver inte koka, bara att den blir lite varmare än kroppsvärmen. (över 37-38*C)
- Häll sedan grädden över chokladen och låt stå utan att röra i ca 1-2 minuter.
- Blanda försiktigt chokladen och grädden så att allt blandas ordentligt. Ta fram botten och häll försiktigt och fördelat ut cholkaden över. 
- Toppa med färska jordgubbar och hackade nötter.
- Ställ in i kylskåpet minst 2 timmar innan servering. Men helst över natten.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback