- Twixkaka till midsommar

Ni vet godisen twix? Jaaa, den. Visst är den supergod? Till midsommar var jag otroligt sugen på att baka något gott, så jag bakade b.la det ni ser på bilden. Twixkaka. Som twix-godiset fast i kak-form. De tre olika lagerna passar perfekt med varandra och bildar smaken som smakar i princip likadant som godiset. Hur bra är inte det? Det finns en hake med detta.. den är inte nyttig. Eller jo, för själen är den ju det!
 
Du behöver:
Botten:
4 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
125 gram rumstempurerat smör
 
Kola:
175 gram smör
2 dl socker
3 dl grädde
1/2 dl ljus sirap
 
Garnering:
200 gram choklad
 
Såhär gör du:
1. Ställ ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop samtliga ingredienser till botten. Smöret ska inte smältas.
3. Tryck sedan ut degen i en ugnsform (20x30) och grädda i ca 20 minuter.
4. Rör sedan ner alla ingredieser till kolan i en stor kastrull. Och låt koka i ca 40- 50 minuter på låg värme. Rör om då och då. (Gör kultestet för att se när kolan är färdig, den ska bli lagom seg).
5. Bred sedan ut kolan över kakbotten. Låt stå kallt.
6. Smält sedan chokladen över ett vattenbad och sedan breder du ut detta som ett tredje och sista lager.
7. Skär bitar med en vass kniv så fort kakan stannat till sig. Den ska inte bli för kall, då kan det bli svårt att skära fina bitar. Ställ sedan svalt!
 
MINA BLEV LITE FÖR TJOCKA I BOTTEN, anledningen till det är att jag itne hade någon form som var 20x30. Löste detta genom att skära bort en bit av botten när jag väl skulle äta kakan.
Receptet hittade jag HÄR!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback