- Kladdiga kladdkaksmuffins

Ska du har gäster? Fira en vän? eller helt enkelt bara är sugen på något gott? Jag kommer nu att dela med mig av ett perfekt recept. Inte speciellt nyttigt, men vad gör det? En hälsosam livsstil är en balanserad livsstil, visst har ni sett den meningen förut? Varför? För att den stämmer. 
 
Min pojkvän gillar dessa, mina syskon slukar efter dessa och mina vänner älskar dem, gör ni också det? Har gjort dessa under ett års tid och mina nära har inte tröttnat än.
Kladdiga kladdkaksmuffins ca 14st:
100g smör/margarin
2 ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
0,5 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
 
Hur du gör:
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Smält smöret i en skål i mikron och låt svalna. Tänk på att du bara behöver värma på så länge att hälften av smöret smält. Därefter smälter resten av smöret av den befintliga värmen och smöret slipper bli onödigt varmt.
3. Placera ut bakformar i papper på en plåt. Ca 14 stycken behövs.
4. Knäck äggen och häll på strösocker i en bunke. Vispa till en fluffig smet, så att det blir som en krämvit färg. Blir bäst om man använder en elvisp.
5. Tillsätt vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Vispa till en jämn smet.
6. Tillsätt vetemjölet och det smälta smöret. Vispa snabbt ihop till en jämn smet. (Med elvisp ca 10-20 sekunder på lägsta effekt.)
7. Fördela smeten i bakformarna med hjälp av en matsked och en tesked.
8. Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 10 minuter. (Under tiden de gräddas växer de upp och när du ser tendens till att de börjar sjunka så är det dags att ta ut dem.)
9. Låt dem svalna under en handduk så blir inte kladdkakemuffinsarna hårda. Under tiden de svalnar kommer de sjunka ihop en del, till lite sega, kladdiga och goda choklad-kladdmuffins.
 
Servera med mjölk, blir det över kan du förpacka i plastpåsar, det går bra att frysa.
 


Gott!

2015-06-05 // 19:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback