- Så påverkas din träning av rökning

När jag var hos skolsyster fick jag veta hur rökning påverkar vår träning lätt rent biologiskt. Många tror att det är på lång sikt vi inte får resultat om vi är rökare, men det påverkar oss faktiskt direkt. Detta är vad som sker:
 
De röda blodkropparna vi har i kroppen är de som tar upp syremolekylerna och sedan skickar det vidare till musklerna som vill ha syre för att kunna arbeta mer. Vi säger att det finns 10 röda blodkroppar. Skulle jag nu inte komma i kontakt med någon som röker, kommer alla 10 röda blodkroppar att ta upp 10 syremolekyler. Om jag däremot skulle tända en cigg eller stå bredvid någon som röker, skulle 7 av 10 röda blodkroppar ta upp syremolekyler och 3 av 10 ta upp nikotinet. Detta leder till att musklerna inte får lika mycket syre och kan då inte pumpa blodet lika bra.  
 
Rökning gör dig tröttare
Ungefär 30% i genomsnitt ökar hjärtfrekvensen om du röker. Detta betyder att ditt hjärta slår snabbare under stimulans och det leder till att det tar din energi. Den energin du egentligen tänkt på att lägga på träning. Därmed leder det till en liten del till varför dina resultat tar längre tid. 
 
Uthålligheten blir sämre
Rökningen bidrar till att uthålligheten blir sämre och leder till att dina reslutat försämras, eller iallafall inte nås när du planerat det. En ickerökare kan göra vissa övningar helt utan problem medans rökare knappt klarar av samma övning. Även din puls försämras av rökning.
 
Gör dig sjuk:
Förämrar ditt immunförsvar eftersom att rökningen påverkar upptaget av antioxidanter. Folk som röker har även större risk för att få frakturer och skador i allmänhet då rökning försämrar skelettet.

Det är faktiskt synd att folk som inte röker påverkas av detta. Rökning dödar folk, varje cigarett minskar persons liv  med 5 minuter och det gör också en massa andra sjukdomar som är mycket farliga för våra kroppar. Om du vill ha bra kondition eller gå ned i vikt. Gör ett val - SLUTA RÖKA! Det är somsagt inte bara du som påverkas utav detta. Även din familj, vänner och ja, främlingar. 

Jag själv röker inte, har aldrig gjort och har absolut inga planer på att börja göra det. På något konstigt vänster har jag inte heller några större problem med att umgås med folk som röker. Däremot står jag helst en bit bort från dem just under den tiden. Tycker det dock är lite äckligt att folk inte visar hänsyn och börjar röka mitt framför en och dessutom framför små barn. Vad tycker ni om rökning?




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback