- Få till ett grymt benpass

För ett tag sedan, ungefär då jag var med i tidningen, hatade jag att köra ben. Nu är det tvärtom, det är en favorit. Anledningen till det kan vara att jag har hittat strategier som passar mig. Tror ni att det fungerar för er med? Här har ni iallfalla mina tips ↓
 
Förbered dig mentalt.
Planera in när du ska ha ditt benpass. Minst två dagar innan ska du börja intala dig att det kommer bli ett bra pass, att det är kul att träna ben trots att det är tungt. Läs HÄR om hur du kan förbereda dig mentalt på enklaste sätt. Tänk på hur du gör en knäböj och hur du känner dig då. Eller varför inte tänka på känslan efter? Få tankarna kring legday till något positivt. Det är viktigt för att psyket annars blir ostabilt och du kopplar ett benpass med ångest.
 
Ha tillräckligt med energi.
Det faller sig ganska bra att ha en vilodag dagen innan ett benpass. Ladda upp med mycket mat och bra kolhydrater (ex: bananer, havregryn, bulgur, sötpotatis, riskakor osv.) så att energin lagras. När det gäller mat kan det vara bra att ha ätit minst två måltider under denna dag. Helst ett stort mål såsom frukost och sedan ett mindre mellanmål tre timmar senare, och  30-60 minuter innan passet. (självklart är det olika för alla, men för mig passar detta). Många säger också att de tränar ben bäst vid 5-6tiden, men där håller inte jag med, då är jag för trött efter skolan.
 
Variera dig.
Inte bara för psykets skull ska du variera dig. Utan även för att musklerna ska bli chockade och få arbeta mer. Ett exempel är: vecka 1 - tunga vikter och få reps. Vecka 2: lätta vikter och många reps. Vecka 3: Blanda set med tunga med få reps och låga med många reps. Att hitta och rova nya övningar är också otrolgit viktig och även kul.
 
Det är inte förmycket.
Lägg inte ifrån dig vikterna efter ett x-antal reps. Varför? Du ska köra tills du inte orkar mer. Jag kör oftast till 12 reps eftersom att det är så mycket som jag orkar, men ibland blir det också upp till 15 och 20 men även endast 8 eller 10. En känsla av trötthet, stolthet och glädje ska gärna kännas efter passet.
 
Att ha roligt.
Förr kände jag press på mig för att jag ville få det ultimata passet och den ultimata träningsvärken. Av den enkla anledningen att det var det jag läste på instagram. Klart att jag också skulle ha det, ellerhur? Nixpix. Absolut inte. Det viktigaste är att ha kul och lyssna på kroppen. Det gör jag nu - har kul och får det ultimata passet samt träningsvärken på köpet eftersom att jag inte längre jämför mig med andra. 
 
Konditionsträning efter ett benpass.
Det är rent ut sagt ett helvete att träna kondition efter ett benpass. Tränar du ett effektivit konditionspass dagen efter förvärrar du träningsvärken x2 eller x3. Dessutom ser du snabbare resultat eftersom att du får en såkallad genomblödning i musklerna. 
 


Går du ekonomi på gymnasiet? Och på vilken skola i sånna fall?

2015-02-10 // 15:26:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback