- Q/A, mellanmål?

Hej, jag har några frågor :) 

Tycker du att knäckemackor är ett bättre alternativ än mjuka mackor, eller är de lika "onyttiga"? 

Just nu äter jag smaksatt kvarg (utan tillsatt socker) till frukost, men anser du att vaniljyoughurt är bättre, eller är kvarg ett bättre än ypughurt? 
Är havregrynsgröt det bästa valet av dessa tre? 

Har du något bra tips på mellanmål som man kan ta med sig till skolan?
 
Hallå i stugan, jag ska försöka svara så gott jag kan!
Alla har olika deffinitioner på vad som är nyttigt. Jag personligen tycker att knäckemackor är "nyttigare" än mjuka. Dock beror det helt på. Skulle det vara ett grovt, mörkt, mjukt bröd och sedan ett ljust knäckebröd med massa socker i skulle jag nog valt det gorva mörka brödet - då jag älskar sånt bröd. Däremot så känner jag att jag blir mer mätt på en eller flera knäckemacka (or) än vad jag blir på mjukt bröd. När jag inte blir mätt på ett mjukt bröd blir det fler och fler. 
Förutom ett visst sötningsmedel i kvargen är det inget annat dåligt i. Dessutom har det nästan bättre näringsinnehåll än vad den naturella har. Är du ute efter proteinet så tycker jag absolut att du kan fortsätta att äta kvargen. Här skulle jag faktiskt säga att havregrynsgröt är bäst, haha. Otroligt bra kolhyrater, vitaminer och minerales som gör att du håller dig mätt en längre tid, den sätter även igång ämnesomsättningen. Lägg till lite hallon så får du dit antioxidanter och sedan ett ägg på sidan så får du även med protein och bra fetter. Det kroppen behöver för att må bra helt enkelt.
 
Nu på senaste tiden har jag faktist börjat fundera lite på vad jag kan ta med mig. På förrmiddagen kan det vara bra att ha kolhydrater, då jag ofta har längre lektioner och behöver energi. Det jag kan ha med mig är:
♦ Naturella riskakor
♦ Riskakor med smak av havssalt och chiafrön
♦ Morötter (stavar)
♦ Gurka/paprika (stavar)
♦ Dadlar
♦ Torkad frukt/bär (russin, tranbär t.ex.)
♦ Mandlar och nötter (om skolan tillåter, vilket min inte gör)
På eftermiddagen kan det vara bra att ha någon proteinrikt och kolhydrater, vilket är lite svårt att få med sig:
♦ Det ovanför
♦ 150g kvarg från lindahls
♦ Bananer
♦ Proteinbars
♦ Keso med nötter (finns att köpa förpackningar)
 
Hoppas att du fick en del svar på dina frågor!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback