- Kycklingfileé fylld med mozarella och soltorkade tomater.

På onsdagar (oftast) hemma hos mamma är det mitt namn som står på den fastklistrade lappen på kylskåpet. Mitt namn står där just för att det är min tur att laga mat. Denna onsdag var kyckling och ris ingredienserna som skulle bli middagen. Fast att bara steka kyckling och äta det med ris är ju inte så värst kul, ellerhur? Istället gjorde jag kind of en gratäng där kycklingen var fylld med mozarella och soltorkade tomater. Detta blev riktigt, riktigt gott! Jag skojar inte, ni måste prova!
 
Jag gjorde för 8 personer men skriver receptet för fyra pers här nedan eftersom att det är så många portioner vi ofta lagar:
4 kycklingfileér
1 paket mozarella
8 soltorkade tomater
Basilka (Jag använde torkad men det fungerar nog med färsk, hackad också)
1 burk lätt créme fraiche 
Salt och peppar
 
Hur gör du?
- Värm upp ugnen på 200 grader.
- Dela kycklingfileérna på mitten (behövs inte, beroende på tjockleken av kycklingen) och sedan skär du ett snitt i varje.
- Placera 1-2 skivor mozarella och 1-2 soltorkade tomater i varje snitt.
- Lägg ned kycklingfileérna i en ugnssäkerform .
- Blanda créme fraiche med basilika, salt och peppar. Häll sedan över det på kycklingen så att det täcker allt. 
- Tillaga i ugnen i ca 30-35minuter. Kolla till det lite då och då så att det inte är bränt.
 
- Koka under tiden fullkornsris/råris enligt förpackning.
- Skär upp tomat + mer mozarella, stör lite barilika, salt och peppar på.
- Gör en sallad bestående av avokado och gurka.
 
Sätt dig ned tillsammans med vänner eller familj och njut av denna riktigt goda middag.
 


Mums!

2015-04-17 // 15:14:54
» Ellen

Gott! Jag älskar att du tar så mycket bilder på din frukost och ger väldigt bra recept på lunch/middag! Fortsätt med det :D

2015-04-19 // 16:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback