- Saker om Mekedonien

Under veckan jag var i Makedonien upptäckte jag vissa saker som jag tänkte extra mycket på, vissa kan man ju undra varför men ja, så blev det.

• Goda och coola glassar.Kulglassen var såååååå god och smakrik, den kändes inte heller "fet" utan var väldigt mager men var ändå precis som gräddglass. Pin-glassarna, alltså sånna man köper på affären typ var supercoola, eftersom att de gjort godis till glass, fattar ni?

 • Kör i 120 på 40-vägar. Det gick väldigt fort i ca alla taxi-bilar vi åkte.
 
• Alla går sakta. Visst, jag var på semester och borde också ta det lugnt, men det kändes verkligen som att alla gick supersakta.
 
• Säljer öl fast de inte får. När vi var på väg till Ohrid från Skopje i en taxi så stannade vi på en bensinmack och skulle köpa glass och öl. Men det fanns ingen öl framme så mamma frågade och han svarade "Ja, men vi får inte sälja det." Sengick han till en redbull-kyl som hade två lager, på översta hade han redbull och på andra hade han öl.
 
• Väldigt religösa. 365 kyrkor i bara Ohrid.

• Typ inga skyltar. Såg inga reklamskyltar och knappt några vägskyltar på vägarna eller inne i städerna, lite komiskt faktiskt.

• Väldigt mycket lösa katter, inte lika mycket lösa hundar

• Massa fiskar som inte är rädda för människor och nafsar på en när man badar 

• All mat är billig, transport det dyraste. Vi åt somsagt för oss fyra för ca 150kr/dag till lunch, ca 200kr/dag till middag och 50kr för fika.

• Mycket berg med skogar

• Bara pommes som tillbehör till kött, fisk och kyckling• De odlar mycket paprika men har det inte i sallad på restauranger. De odlar även väldigt mycket vindruvor, som förövrigt var suuuuuuupergoda!

• Inte lika på, som i andra länder. När det gäller försäljning, visst frågar de men bara en gång och säger man nej eller ignorerar så är det inget mer med det, så fattar de att man inte vill.

• Krokiga vägar. Vägarna var otroligt krokgiga, men det är nog för att det är väldigt mycket berg som man åker runt samt utt och ned för.

 


Jag skulle bli jätteglad om du ville fråga några frågor i min frågestund. Ha en bra kväll, kram! :)

2014-09-16 // 19:11:59
» Mami

Kul!

2014-09-17 // 22:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback