- Hemmaövningar för triceps.

Nu börjar det bli riktigt varmt ute, så man kanske inte riktigt känner för att gå till gymmet, eller man kanske inte har ett gymmkort?
Du kanske är en person som vill börja träna lite smått, fast inte på ett gym utan hemma? Jag har iallafall tänkt att börja lägga upp lite hemmaövningar man kan gör hemma efter en springtur t.ex eller var inte bara gör dem?
Börjar iallafall dessa inlägg med två triceps-övningar. ↓
[Det är ju bra att jag ser lite glad ut ":))"]
Hantelpress. "Bakom huvudet"
Denna övning kör jag även på gymmet, då har jag dock tyngre vikter. Men eftersom att jag inte har hantlar hemma så får man helt enkelt improvisera. Denna gång tog jag en ketchupflaska.
Hur gör du?
- Ta tag i föremålet på ett bekvämt sätt, så att resten av handen är över tummarna.
- Sträck upp armarna rakt över huvudet.
- Håll kvar överarmarna parallellt med huvudet samtidigt som du sakta för ned nedredelen(?) av armen så långt som möjligt (se bild)
- Sedan drar du tillbaka armarna på samma sätt. Tänk på att sträcka ut armarna ordentligt när du är på toppen.
 
Tänk på att:
- Håll kvar överarmarna parallellt med huvudet genom hela övningen.
- Du kan utföra denna övning både stående och sittande. För stela personer är den sittande varianten bäst.
- När jag kör den på gymmet kör jag 4x12 men hemma, dvs. med lättare vikter kör jag 4x20 eller fler.
- Denna övning tränar framför allt triceps men också bukmusklerna samt lite axlar.
Dips på bänk.
Jag är inte tillräckligt stark för att kunna göra dips "på riktigt" men inte skippar jag denna övning inte. Den är dessutom väldigt lätt att göra hemma, det är bara att ta fram en stol t.ex.
Hur gör du?
- Sätt dig med benen framför stolen.
- Sätt händerna på stolen.
- Pressa upp kroppen och gå sedan ned så att armarna är i ca 90 grader, rumpan ska inte nudda marken.
- Sedan pressar du åter igen upp kroppen.
 
Tänk på att:
- Denna övning tränar triceps, bröst och axlar.
- Sträck ut armarna ordentligt när armarna ska vara raka.
- Vill du ha tyngre belastning kan du ta fram en yttligare stol och lägga upp fötterna där samt ha ett föremål som t.ex viktplattor eller varför inte ett mjölkpaket och sedan utföra övningen på samma sätt.
 
Foto tagna av: Ilze Björk. Besök hennes blogg: http://fames.se/bjorkilze/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback