- Hemmaövningar för mage.

Sidoböj.
Denna övning kör jag på gymmet, som ni kanske vet. Då använder jag mig dock av en kettlebell, men är man hemma får man helt enkelt improvisera. Jag valde att ta en vattenkanna som jag fyllde med vatten och utförde övningen.
Hur gör du?
- ställ dig stadigt och axelbrett isär med benen.
- Håll föremålet i ena handen och andra handen på andra höften.
- Utan att böja din antingen framåt eller bakåt, lutar du dig ned mot marken med föremålet.
- Sedan går du upp tillbaka till rakt kroppsläge och utför samma rörelse igen. Gör så några gånger (jag kör 30 gånger) och sedan byter du sida. Jag gör detta x3.
Tänk på att:
- Inte luta dig bakåt eller framåt, utan bara åt sidan.
- Spänn mage, genom att pressa naveln mot bröstkorgen och trycka in rumpan.
- Det är magen som ska arbeta inte armarna.
- Denna övning tränar både raka och sneda magmuskler, även lite rygg.
Hängande sneda knälyft.
Även denna övning kör jag på gymmet. Här hemma hängde jag mig i taket vi har på baksidan. Men kan kan hitta ett lagom högt träd eller annan stång att hänga i.
Hur gör du?
- Häng raklång.
- Lyft upp knäna rakt.
- Raklång igen.
- Sedan lyfter du knäna åt höger, sedan raklång, sedan vänster, sedan raklång osv.
Tänk på att:
- Spänna magen.
- Denna övning tränar raka-och-snedamagmusklerna, axlar och biceps.
Rotation med överkropp - "Sidorodd"
Eftersom att jag fotfarande inte har viktplattor hemma fick ketchupflaskan åka fram igen.
Hur gör du?
- Sätt dig på rumpan, lyft fötterna lite över marken, rak rygg och spänn magen.
- Rotera sida till sida med föremålet.
Tänk på att:
- Inte sätta ned fötterna och inte heller ha dem för högt upp.
- Spänn magen genom hela övningen.
- Lägg inte ned föremålet helt på sidan av dig utan ha den ca 1 cm över marken innan du vänder dig till andra sidan.
- Denna övning tränar senada-och-rakamagmusklerna, ryggen och bålen.
Bergsklättraren
Hur gör du?
- Ställ dig i "armhävnings-position".
- Spänn magen och rak rygg.
- Ta fram benet som på andra bilden.
- Sedan växlar du ben genom att hoppa med benen.
Tänk på att:
- Denna övning tränar hela magen, men även axlar och rygg.
Plankan
Plankan har vi väl alla hört talas om, eller har jag fel? Men den är superbra.
Hur gör du?
- Ställ dig axelbrett isär med benen och även armarna.
- Spänn magen - pressa naveln mot bröstkorgen.
- Tryck fram höften och håll blicken uppe (Vilket jag INTE gör på bilden)
Tänk på att:
- Denna övning tränar raka magmusklerna,sneda magmusklerna, höftböjarna
Sidoplanka
Hur gör du?
- Ligg på sidan på ena underarmen och på ena foten.
- Kroppen skall i detta läge vara så rak som möjligt i alla vinklar.
- Håll i denna position en viss tid och byt sedan håll.
(- Vill du göra det lite jobbigare kan du röra höften upp och ned, som på bilden)
Tänk på att:
- Spänna magen.
- Ha hela kroppen rak genom hela övningen.
- Denna övning tränar övre rygg, rumpa/säte och de snedamagmusklerna. 
Halva fällknivar.
Hur gör du?
- Du reser överkroppen samtidigt som du lyfter upp benen.
Tänk på att:
- Spänna magen genom hela övningen
- Denna övning tränar höftböjarna, raka-och-sneda-magmusklerna.
 
Återigen tackar jag Ilze Björk - http://fames.se/bjorkilze/ för bilderna och alla miner hon har fått med. Men det bjuder jag på. Minerna alltså.


» Frida

Åh det är så gött å träna hemma! Jag har köpt mig både en pilatesboll, balansplatta och hantlar. Så skönt å kunna glo på TV samtidigt - höhö!

2014-05-30 // 10:28:30
» Josse

Åh vilka bra tips! Bra beskrivning också :D

2014-05-30 // 10:36:32

Bra tips, kommer använda dessa efter min operation. Bra jobbat men guiden. ♥

2014-06-14 // 18:37:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback