- Att improvisera är alltid bra.

Har sagt detta tidigare, men detta var verkligen himmelsk gott, jag skojar inte. Det blir ju ofta ganska bra när man improviserar, det gjorde det även denna gång. Måtten jag kommer skriva i receptet är som det jag använde. Det blev ca 10 stora protioner, möjligtvis.
 
Du behöver:
Flytande margarin/rapsolja
2kg fläskytterfile
1 stor gul lök
3 stora vitlöksklyftor
ca 10 champinjoner
3 medelstora morötter
3 nävar frysta ärtor
kalvbuljong
Bulgur
salt 
peppar
 
Hur gör du?
- Koka bulgur enligt förpackning. (Jag kokade upp för ca 4 portioner)
- Hacka löken och skär fläskfilen i kuber.
- Fräs löken i en stekpanna med flytande margarin/rapsolja. Tillsätt fläskfilen och stek ett tag, tills det nästan är helt genomstekt.
- Häll över ALLT som finns i stekpannan i en stor kastrull och lägg ett lock över.
- Skiva champinjonerna i relativt stora bitar, nästan lika stora som fläskfilen. Stek tillsammans med vitlök.
- Skala och riv morötterna.
- Häll ned champinjonerna i kastrullen, tillsätt även ärterna och de rivna morötterna.
- Ställ kastrullen på en platta, om det inte finns någon vätska i, tillsätt ca 1,5dl vatten.
- Krydda med peppar och salt samt kalvbuljongen, rör om så att allt blandas. Låt puttra ca 10 minuter.
- Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt bulgur, rör om och servera!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback