- Åsikter kring alkohol och fest.

[Bild från Sverigesradio.]
Jag är 15år, snart 16år. Många i min ålder, nästan alla som jag känner, festar. När jag tänker på "festar" tänker jag på alkohol. Jag har varit på en fest, eller rättaresagt ett "krök", dock drack jag inte, jag satt där och pratade med alla andra, jag hade kul.
Vissa uppskattar antagligen alkohol och jag uppskattar andra saker.
 
Jag kan gå på fester visst, det kan jag, dock så vill jag inte dricka. Anledningen till det? 
1. Jag är en person som vill ha kontroll, jag vill inte tappa kontrollen och det är jag rädd för att göra.
2. För MIG är det onödiga kalorier och jag anser att det skulle förstöra mina träningsresultat. 
3. Jag kan ha kul och vara avslappnad utan alkohol.
 
Vi alla är olika och prioriterar olika saker. Jag prioriterar träningen framför att festa, jag prioriterar mina vänner och familj framför att titta på serier, jag prioriterar att plugga framför att sitta framför tv:n. 
Jag tycker inte att man behöver dricka, inte som 16-åring iallafall, men somsagt är det upp till var och en. 
 
Men en sak som jag måste få fram, är att jag inte dömmer mina vänner eller andra folk som dricker alkohol, så jag hoppas att ingen annan dömmer mig och andra som inte dricker och släger ur sig saker som "åh, fegis som inte vågar dricka." "Komigen nu, drick lite." osv.
Nu är det inte så i mitt fall, men vissa kanske har en händelse kring detta t.ex att en i familjen varit alkolist och vill därför avstå från alkohol, då kan det bli känsligt om folk håller på att tjata.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback