- Alla behöver ett Hej.

I början av denna termin vet jag inte riktigt vad som hände, jag har tillmestadels alltid varit en glad person som haft lätt för att prata med folk. Men jag började att sitta själv i skolan för att ordentligt kunna fokusera på skolarbetet. Det fick en effekt av att jag också satt själv på lunchen, att jag satt själv gjorde mig inte så mycket för jag visste att jag hade vänner som jag faktiskt kunde gå och sätta mig med, men det fick mig och tänka, tänka riktigt mycket. 
 
Det finns vissa, vissa som varje dag sitter ensamma, inte för att de valt det, som jag på ett sätt gjorde, utan ensamma för att de inte vågar sätta sig med någon annan för att de inte riktigt känner någon eller inte har någon vän på samma skola. De sitter där, ensamma vid ett bord och äter. Samtidigt som detta sker läser jag på twitter, något i stilen av "Får ont i hjärtat när folk sitter ensamma i matsalen." Jag förstår inte?! Varför går ni inte fram och frågar om perosnen vill ha sällskap eller bara går dit och pratar lite med henne/honom, istället för att skriva det på twitter, personen mår ju inte direkt bättre utav det, inte ni heller.
 
Jag testade en sak, jag satt själv under lunchen en hel vecka, på olika ställen varje dag för att se om något hände. De ända någon sa till mig vad "Kan jag ta den här stolen?" Samma vecka läste jag igen "Blir ledsen av att se någon sitta själv i matsalen." denna tweet var skriven av en tjej som går på samma skola som mig, jag vet inte om det var menat om mig, men INGEN sa ens hej. För mig spelar det egentligen ingen roll, att ingen sa hej till mig, eftersom att jag valt att göra på detta sätt och se om det var någon som reagerade. Det som spelar roll för mig är att det finns folk på varje skola, som aldrig får höra "Vilken fin tröja du har.", "Hur mår du idag?" eller ett enkelt "Hej." 
 
Så kan vi nu komma överens om att istället för att skriva på twitter eller andra sociala medier, gå fram till personen och säga hej, samt fråga hur hon/han mår, eller ställa en annan fråga för att visa att du iallafall bryr dig, för det gör du ju när du skriver om något på sociala medier. Jag lovar, då kommer både du och personen att må mycket bättre. För att ett Hej, kan betyda sååå mycket.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback