- Gaffelkakor med havresmak.

I tisdags bakade jag dessa kakor, de smakade som smulpaj utan ev. frukt/bär typ. Älskar att baka små, torra kakor, det är så kul och blir oftast så bra. Jag använde mig av receptet från boken "Sju sorters kakor".
 
Du behöver:
200g margarin eller smör
4 msk socker
1 1/2dl havregryn
3dl vetemjöl
 
Hur gör du?:
- Smölt fettet och låt det svalna lite innan du rör ihop det med sockret.
- Tillsätt havregryn och mjöl.
- Du har nu fått det till en deg, dela upp det och forma degen till små runda bollar.
- Lägg dem på en plåt som är smord eller klädd i bakplåtspapper.
- Platta till dem med hjälp av en gaffel.
- Strö på ev. toppning (jag hade pärlsocker på vissa)
- Grädd i ugnen i ca 10 minuter.
- Ta ut och lut dem svalna under ett handduk eller ät direkt med ett glas mjölk eller till kaffet.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback