- Köttfärslimpa

I Söndags när jag stod för maten så blev det köttfärslimpa. Den blev verkligen jättegod och min lilla bonusbror Jacob ville att jag skulle göra den igen. Vilket jag absolut kommer att göra och tycker att ni också borde göra det!
 
 
Du behöver (8 portioner):
1,5dl havregryn (helst glutenfria)
3dl vatten (fungerar bra med mjölk också)
2 msk riven/hackad gullök
2,5 tsk salt
4 krm svartpeppar
2st ägg
800g nötfärs
Raps/olivolja
 
Hur gör du?
- Mät upp havregryn och vatten/mjölk i en bunke. Rör om och låt stå och svälla i 10-20 minuter.
- Värm upp ugnen på 175*C och hacka löken, under tiden. Du kan också smörja in en ugnsform (ca 30cm lång) med raps/oliv-olja.
- Tillsätt lök, salt, peppar och ägg i havregrynen och rör om tills allt har blandats.
- Tillsätt sedan nötfärsen och arbeta med händerna tills allt har blandats samman. Jobba inte för länge, då kan det bli torrt. 
- Forma färsen till en limpa mitt på ugnsformen och häll på lite oliv/rapsolja ovanpå.
- Grädda köttfärslimpan i mitten av ugnen i 40-60 minuter på 175*C. Så att den blir genomstekt och får färg.
Servera med potatis eller palentakaka, brunsås, lingonsylt och sallad.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback