- Svar: Vad åt/äter jag?

Malin på Biceps grow!! :

Hej, jag har läst din blogg dom senaste månaderna och den är verkligen hur bra som helst! Älskar alla bilder du har:) 
Har en fråga bara. Vad åt du för mat för att bli så fit som du är nu? Förstår att det ligger massa träning bakom din kropp också men jag undrar bara vad du åt/äter?:) Kan du typ visa en kostdagbok eller något? Hade varit jättesnällt:)

Börjar med att säga tack, blev verkligen jätteglad av din kommentar! Självklart ska jag försöka får fram det du vill ha svar på, dock är det lite komplicerat, eller inte komplicerat, men till en början åt jag på ett sätt och nu äter jag på ett annat.

Men när jag började med att gå ner i vikt så slutade jag helt med kolhydrater dvs. bröd, pasta, potatis, ris, sötsaker osv. Jag slutade till och med att äta frukt, men det tycker jag inte att man ska göra, då det innehåller mycket bra vitaminer. Jag åt dock finn crisp. Det var det jag gjorde, åt också väldigt mycket ägg. Men under en dag kunde mina mål se ut såhär:

Frukost: Omelett gjort på två ägg, salt, peppar och ibland med skinka/ost/svamp eller något annat. Till det hade jag ofta grönsaker.
Mellanmål: Makrill med finncrisp eller keso på finn crisp.
Lunch: Massa grönsaker med protein typ kött, kyckling, fisk, kassler osv.
Mellanmål: Det var oftast efter skolan så det var ett lite större mellanmål och bestod oftast av samma sak som frukosten dvs. en omelett, men jag åt också mycket turkisk yoghurt med solrosfrön och blåbär under den tiden.
Middag: Grönsaker med fisk, kött eller kyckling. Oftast fisk.

Under den tiden åt jag inte heller efter klockan 18.00 och drack mycket vatten. När min familj åt t.ex tacos gjorde jag en omelett till mig själv som bröd, och åt de pizza valde jag något annat att göra till mig själv.

Nudå? Jo, nu får jag inte gå ned mer i vikt och det vill jag inte heller, utan jag vill bygga muskler. Jag äter med 2-3 timmars mellanrum dels för att hålla ämnesomsättningen igång men också för att hålla blodsockret på en jämn nivå för att inte bli tjurig och för att inte bli sötsugen och småäta. Såhär kan måltiderna för en dag se ut för mig just nu:

06.45 Frukost: Havregrynsgröt med frukt eller bär. Finn crisp med ost och skinka samt sallad + två koppar grönt te.
9.15 Mellanmål: En frukt, oftast ett äpple eller en apelsin. + Vatten
11.15 Lunch: Kyckling, ris med grönsaker, knäckemacka och vatten. + vatten
14.15 Mellanmål(innan träning): En fullkornsmacka med ost och skinka samt sallad. + te
Efter träningen: En banan eller annan frukt samt två ägg.
17.00-18.00 Middag: Grönsaker med fisk, oftast lax men händer också att det blir torsk. + vatten
20.00-21.00 Kvällsmål:Kvarg 0,1% eller 0,3% med fun light. Finn crisp med skinka, ibland någon frukt till också. + kvällsro-te.

Jag dricker inga proteinshakes då jag känner att jag hellre äter äkta protein eller vad man sak säga, men det är säkter jättebra det med, är inte riktigt påläst.
Varje gång jag ska äta dricker jag alltid ett glas vatten innan och efter, varför vet jag inte, det har bara blivit en sån vana.

Jag har nu också börjat äta bröd, pasta, ris, couscous, havregrynsgröt osv. lite livsmedel som innehåller kolhydrater, MEN jag äter inte t.ex vittbröd, vit pasta, vitt ris osv. utan jag äter fullkornspasta, fullkornsris, fullkornsbröd osv. allt med fullkorn. Ptatis däremot har jag slutat att tycka om så det äter jag inte alls.

Sötsaker då? Jo, första dagen av 2014 bestämde jag mig för att se hur länge jag klarar mig utan sötsaker och onödigt socker, jag har klarat mig bra hitills, men börjar bli lite tråkigt att äta likadant hela veckan ut och in. Så nu har jag bestämt mig för att dadlar, jordnötssmör och nötter, det är riktigt gott så det får bli mitt godis och mitt "lyx" på lördagar, just för att kunna hålla mig längre. Men det händer inte heller så ofta att jag har sötsug efter något så det är riktigt skönt.'

Det är väl i princip hur mina matvanor ser ut, nu blev jag riktigt peppad, så ska sätta mig och skriva inlägg om frukost/mellanmål/Lunch/middags-tips haha. Ha det bra!



» Kajsa

Men vad äter du isteället då? grönsaker?

2014-02-12 // 19:39:16
» Kajsa

Oh, kanske va lite otylig
bad äter du istället för kolhydrater?

Svar: ja, grönsaker eller keso/kvarg. Men nu äter jag kolhydrater bara att jag äter kolhydrater som innehåller fullkorn :)
Emilija Romaite

2014-02-12 // 19:39:51
» Malin

åh tack så himla mycket för ditt svar! Var till stor hjälp eftersom jag också vill gå ner i vikt:) Att se dig ha lyckats så bra ger mig stor motivation!
Dock så tycker jag inte riktigt om omelett, finns det andra alternativ? Tänkte på frukosten:)

Kram!

2014-02-16 // 15:05:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback