- Chokladkaka, recept.

I lördags blev jag riktigt sugen på att baka. Denna gång ville jag göra min syster glad, alltså blev det en chokladkaka med fyllig chokladmak. Silvija, som min syster heter, brukar inte gilla det hälsosamma/nyttiga jag bakar, haha. så denna är ett vanligt fikabröd som passa peerfekt när man har gäster eller till kaffet/tet under lördagsfikat med familjen. 
Den blev riktigt god och tillochmed jag åt en bit.
 
Du behöver:
2 dl socker
1 dl kakao
2 dl mjölk
150g margarin/smör
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver.
 
Hur gör du?
- Börja med att ta fram en kastrull och blanda 1 dl av sockret, kakao och mjölk. Koka upp det och ta bort från plattan så att blandningen svalna.
- Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj och bröa formen (ca1,5L)
- Rör resten utav sockret (1 dl) och rumsvarmt margarin/smör poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
- Tillsätt chokladmjölken.
- Ta fram en bunke och blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör sedan ned det i resten av smeten.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 45-55 minuter.
- Låt kakan svalna lite innan du skär upp och serverar med vad du vill. Jag bjöd på detta med grädde och jordgubbar.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback