- Kokos- och chokladkaka.

Kvällen igår var jättemysig, förutom vissa delar av den då en viss person förstörde ens humör. Men men, vi åt på rock baren och sedan vidare på en teater "Chocolat" heter den. Den handlar om en tjej som flyttar till en stad som har stränga regler men hon gör lite som hon vill. Den finns även i film, men denna föreställning hade Ungdomsteatern(?) i Nyköping ordnat, den var rikigt bra, verkligen!
Idag är det lördag och jag vaknade tidigt, förvånade? Skulle inte tro det va. Låg och tittade runt på olika recept då jag inte visste vad jag ville ha till frukost och inte riktigt orkade gå upp, blev inspererad och fick ihop en kokos- och chokladkaka med jordnötssmörsfrosting. För mig som är van att äta utan socker smakade denna precis som en vanlig chokladkaka, älskade det.
 
!! Om du inte är van vid att äta utan socker och vill ha det lite mer sött, bör du tillsätta extra sötning t.ex stevia, vaniljpulver, mer banan/honung, socker!!
 
Du böehöver, 1 portion:
1 ägg
Honung (mängd=beroende på hur sött du vill ha det, jag hade 2/3 tsk)
1 msk kakao
1 msk havregryn
1 msk kokosmjöl
1/2 tsk bakpulver
2 msk kokosflingor
1/2 banan
2 msk valfri mjölk
Frostning:
1-2 msk jordnötssmör
1/2 banan
ev. yoghurt/kvarg
 
Hur du gör?
- Blanda alla torra ingredienser i en skål.
- Vispa ägget och honung poröst med en elvisp.
- Mosa bananen och blanda med mjöklen, tillsätt alla "blandningar" i en och samma bunke och vispa ihop till en smet.
- Ta fram en ugnssäker skål/form och häll i smeten, in i micron i 1-1,5 minuter.
(- Frostningen: Mosa bananen och blanda/mixa med jordnötssmör och ev. yoghurt/kvarg.)
- Ta ut kakan ur micron och låt den svalna lite så att den lättare lossnar från kanterna, lägg över på en tallrik och smeta på frostingen och något mer om du vill ha. Jag hade kokosflingor. 
- Klart och njut!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback