- Hemmagjorda proteinbars utan proteinpulver.

Provade att göra egna proteinbars igår, de blev så otroligt fula men goda och kladdiga. Passar prefekt innan träning som energikälla eller återhämtning efter träning, då det innehåller mycket protein och kolhydrater, det kroppen behöver efter ett träningspass. Det är också ett bättre, hälsosamare alternativ än godis, glass eller andra sötsaker.
 
Det bästa med dessa är att det är gjort på naturliga ämnen, så det är inga konstigheter i dem och för de som är som mig - skippar proteinpulver, är det inget proteinpulver i, men självklart får man tillsätta det om man känner att man behöver.
 
Du behöver (till 18st små):
13 medelstora färska dadlar (ca 150g)
1 Banan
1,5 dl kvarg (jag använde fetthalt 0,3%)
1 dl valfri mjölk (jag hade mellanmjölk)
1 dl äggvita (ca tre ägg)
1,5 dl havregryn
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
 
Hur gör du?
- Börja med att värma upp ugnen på 200grader.
- Ta ut kärnorna i dadlarna, mixa dadlar och banan så att det blir som en liten deg.
- Blanda havregryn, kakao och bakpulver i en enskild bunke.
- Tillsätt kvarg, äggvita och mjölk, i dadlar- och banandegen, mixa igen till en jämn smet.
- Tillsätt havregryn-blandningen i smeten och mixa tills allt är en jämn och fin smet.
- Häll i i en bakpappers-klädd brödform och täll in i ugnen i ca 20 minuter.
- Ta ut och låt den svalna helt innan du tar ur den ur formen och börjar lossa på pappret.
- Skär i storlekar som önskas. Jag gjorde 18st små eftersom att det var första gången.
 Inspererades av DENNA blogg, hennes blev dock mycket finare än mina. Jag tror att jag använde mig utav fel slags form.
 


Om man inte tycker om dadlar, vad kan man ta istället??

2014-04-23 // 14:53:02
» Malin

Kan man frysa in dom eller måste man äta upp alla på en gång?:)

Svar: Förvara dem gärna i kylskåpet. Där kan dom stå ett bra tag. Eftersom att det innehåller kvarg, mjölkprodukt, är det inte så jättelätt att tina dem i micron senare! :)
Emilija Romaite

2014-04-26 // 12:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback