- Hip Thrust/rumplyft

Jag ↓ (oj, det visste ni inte)
Denna övning tror jag att både jag och Tilda har hatkärlek till. Men den är riktigt riktigt bra. Den stärker sätesmuskulaturen, rumpan. Genom att stärka rumpmuskeln (Gluteus Maximus) så leder det i sin tur till att en strakare kraftutveckling utveklar och man presterar bättre med tekniken i t.ex knäböj.
 
Hur gör du?
- Ta fram en stadig och lagom hög bänk.
- Ställ fötterna stadigt och höftbrett isär med 90grader. Ha tyngden i hälarna.
- Lägg dig så att skulderbladen ligger mot kanten av bänken.
- Lägg upp vikten själv eller be en kompis att göra det, och lyfter sedan upp med rumpan. Lite högre än vad jag har gjort på bilden.
- Denna övning kör jag förtillfället 4x12 men ska börja köra 5x15 för att min rumpa ska vara mer än död efter ett pass. Har ni inte testat tycker jag verkligen att ni ska göra det!
 
Tilda ↑ om ni vill kan ni följa henne på instagram: tildawistrand


Hej, kan inte du skriva lite tips för att gå ner i vikt? Är överviktig just nu och skulle behöva gå ner ca 20 kilo. Jätte tacksam för svar!

2014-06-05 // 20:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback