- Långfredagen och morotskaka.

stämmer in på mitt humör ↓↓↓
Goooodmorgon people!
Idag är jag pigg och glad, hmm.. kanske inte passar så bra in på dagen. Whatever. Vaknade iallafall upp runt 7.30 helt utvilad, så jag bara hoppade upp ur sängen och provade att göra en morotskaka till frukost. Ohh my gaaash, njöt av varje tugga och belv ledsen när den tog slut, haha.
 
Har även hunnit med att diska, i don't know, men jag gillar att göra det, jag blir så lugn och det är såå skönt. 
Nu ska jag bädda min säng och planera upp mitt pass för dagen och sen runt 12 ska jag dra mig mot gymmet och möta Ilze samt köra ett benpass. Är så hyper, pepp och lycklig, älskar detta humör.
Du behöver, för en kaka/frukostportion: 
3/4 havregryn eller havremjöl (mixat havregryn)
1 liten morot
1/2 banan
1 äggvita
1/2 dl mjölk
1 msk kvarg
1/2 msk eller efter smak, kanel
1/2 tsk bakpulver
Ev. sötning. (Jag hade ingen för bananen gjorde den tillräckligt söt)
 
Hur gör du?:
- Riv moroten och mosa bananen, blanda.
- Tillsätt resten utav ingredienserna och rör om till en jämn smet. 
- Häll ned det i en skål eller en liten ugnsform.
- In i micron på högsta effekt i ca 3 minuter.
- Ta ut och låt den svalna lite innan du tar ur den ur skålen/formen och lägger över på en tallrik.
- Blanda ca 1dl kvarg med vaniljpulver eller kanel. (Eller så tar du vaniljkvarg/kesella/yoghurt)
- Häll över kvargblandningen på kakan och toppa med lite rivna morötter.
 
Man kan också ha detta som efterätt, om du vill göra mindre portioner kan du hälla denna sats i t.ex muffins formar.
Detta är inspirerat av denna blogg, men jag har ändrat receptet lite.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback