- Vecka 38, Rumpa

En favorit från mina benpass är sumosquat. Oftast kör jag på så sätt att jag står på två step-brädor och sedan använder mig av en kettlebell. På senare tid så har jag däremot börjat med att köra med en tyngre hantel och utan step-brädorna.
 
Denna övning tränar främst:
Insidalår
Rumpa
Det som skiljer denna övning från vanilja knäböj är att denna tar extra mycket i rumpa samt insidalår. I vanliga knäböj tar det mest i låren framsida/baksida beror på hur långt ned du går.
 
Såhär utför du övningen:

Ställ dig brett isär med benen.

 

Dina knän ska vara i en rak linje med din tår, så gå inte för långt ut med dina tår.
Utför en knäböj och sänk din kropp och se till att dina knän hela tiden rör sig i linje med dina tår, att din bål är spänd och att din rygg är rak.
Du ska känna att tekniken och balansen är med dig hela tiden. Är den inte det så ska du inte gå längre ned. Vi det tillfället då du nåt maxpunkten för hur långt du kan gå ned så pressar du upp tillbaka till startläget. Glöm inte att spänna rumpan i högsta läget samt att ta kraft från hälarna. 
 
Tänk på att:
  1. - Börja öva på övningen med låga vikter, stressa inte utan denna övning ger absolut bäst resultat om du tränar med full kontroll och optimal teknik under hela övningens rörelsebana.
- Gå så lågt du kan, stanna en stund i bottenläget (cirka en sekund) innan du pressar upp till utgångspositionen.
- Se till att du håller din rygg rak under hela rörelsen.
- Andas in när du sänker din kropp och andas ut på vägen upp. 
Jobba i långsamma rörelser, låt vägen ner (den excentriska fasen) ta cirka 3-4 sekunder.
Informationen om denna ävning har jag hittat HÄR!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback