- Tips på mellanmål

Klockan tickar, blodsockret dippar och du känner att du behöver något att äta innan/efter lunchen. Vi alla vet att det är så fruktansvärt svårt att hitta på något att ta med sig som mellanmål. Speciellt för oss som går på en skola där nötter är strängt förbjudet. Därför tänkte jag nu dela med mig av mina favoriter.
 
Morots- och gurkstavar
Hur enkelt och nyttigt som helst. Det är bara att förbereda kvällen innan genom att skära 1/3 gurka samt 2-3 morötter till stavar, lägga ned i en burk och plocka med sig den från kylskåpet innan du rushar till skolan. Gurkan innehåller väldigt mycket vatten och har dessutom en tendens att minska svullnaden i magen. Morötterna förbättrar cirkulationen av blodkroppar samt innehåller mängder av vitaminer.
 
Kokt ägg
Visst kan det lukta väldigt illa. Men slänger vi fram sanningen, hur svårt är det egentligen att gå utanför porten på skolan i 3-4 minuter och äta det där ägget utomhus? Samtidigt får du frisk luft som gör att din hjärna kommer vara mer fokuserad under nästa lektion. Ägg innehåller väldigt mycket protein och som vi alla troligen vet, är det en del av vårat muskelbygge. 
 
Kalkon- och salladsrullar
Kalkon som man har på mackan och sedan lite salladsblad, rulla. Det låter väldigt konstigt, inte sant? Men tänk efter, när vi var små rullade vi ju skinka och ost (vilket också kan vara ett alternativ till mellis). Sätt en tandpetare i rullen och lägg i en burk så håller den sig. 
 
Keso/kvarg och äpple/chiapudding
För personer som har tillgång till kylskåp kan ett bra alternativ vara keso (1,5%) blandat med kanel och toppat med äpple. Supergott, enkelt och proteinrikt. Samma sak med chiapudding. Fixa iordning (1,5-2 dl valfri mjölk, 2msk chiafrön + ev. smaksättning) den på morgonen och lägg ned i en glasburk med lock. Ställ in i kylskåpet och låt stå tills det är dags att äta. Du hittar olika varianter HÄR, HÄR, HÄR och HÄR.
 
Bananplättar
Ni som tidigare ätit bananplättar/pannkakor vet att det är riktigt gott och sött. Visste ni att bananplättar är minst lika goda när de är kalla? Passar perfekt på eftermiddagen med sena timmar i skolan då blodsockret börjar droppa, eftersom att bananen ger dig snabb energi och du orkar mer. Dessutom har bananen en drös med fördelar som t.ex att det förbättrar inlärningen. 
 
Dadlar och torkad frukt
Hinner du inte fixa något "stort" innan du måste iväg till skolan? Lägg ned några torkade/färska dadlar tillsammans med lite torkad frukt så som russin, annanas eller annat gott. Det ger dig snabb energi får att hålla intresset för spännande saker uppe.
 
Dessa är mina favoriter att ta med som mellis i skolan. Annars kan man ju också ta med sig en frukt eller en grov fullkornsmacka med kalkon och gurka. 


» Ellen

Oj vilket bra inlägg du gjorde av min önskan :D Bananplättar är ju riktigt smart!

Svar: Har länge gått och tänkt på detta efter att du skrev det :) superbra tips!! Tack. Har du fler önskningar på lager?
Emilija Romaite

2015-09-18 // 17:58:39
» Ellen

Jag säger till så fort jag får något bra förslag :D

Hårvårdstips kanske? Eller tips hur man ska få hela vardagspusslet att funka? Eller pluggtips?

Svar: Åh vad bra ideer!! Pluggtips har jag ett inlägg om här: http://rromaites.blogg.se/2015/august/-10-pluggtips-infor-skolstart-2.html , hårdvårdstips har jag faktiskt ett på lager och vardagspusslet ska jag tänka på. Tack så jätemycket :D
Emilija Romaite

2015-09-19 // 09:24:59
» Ellen

Inga problem :D Nu ska jag läsa pluggtips! :)

Svar: Härligt! :D
Emilija Romaite

2015-09-19 // 10:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback