- Laxpaj med sparris

Ännu en skoldag är över och imorgon är det fredag, vilket betyder att jag och Albin åker iväg till Stocholm, bara vi två tillsammans. Har precis smaskat i mig en laxpaj i sällskap av min kära syster. Detta recept var ett paleorecept och var faktiskt riktigt gott, speciellt med en fräch sallad på sidan. Ska låta maten smälta lite och sedan ta mig till gymmet för ett magpass. Kramis.
 
Du behöver:
Botten:
3dl mandelmjöl
0,5dl skalade sesamfrön
1msk psylliumfrön
1tsk havssalt
40g kokosolja
1 ägg
 
Fyllning:
1 knipe sparris
1 knipe salladslök
400g kallrökt lax
 
Äggstanning:
3st ägg
2dl kokosmjölk
1msk dijonsenap
0,5dl finklippt dill
 
Såhär gör du? (4 portioner)
- Värm upp ugnen på 175*C
- Börja med botten. Mixa mandelmjöl+sesamfrön. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och mixa igen tills det blir som en klump. Tryck ut degen i en pajform (helst en rund men fungerar med andra också.). Förgrädda i mitten av ugnen i 10 minuter.
 
- Förbered under tiden fyllningen. Skölj och skär av toppen av sparrisen (ca5cm) eftersom att du ska dekorera med den. Skär salladslöken i mindre bidar och likaså med laxen. Strö över sparris och lök på den förgräddade botten och lägg sedan ut laxen också.
 
- Vispa ihop alla ingredienser till äggstanningen och häll över resten av pajen. Grädda sedan i mitten av ugnen i 25minuter (tills äggstanningen har stelnat). Klart, servera med sallad och ett gott sällskap!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback