- Hemmagjord skrubb, hälsosammare mot huden

 
- Bilder lånade från google - 
Hälsa handlar inte bara om att träna och äta rätt. Det handlar om att ta hand om kroppen, sig själv på olika sätt. En sak jag har börjat med är att ha en "jag-timma" varje söndag där jag tar hand om mig själv lite extra. Rakar benen noggrant, använder skrubb och bara njuter. I söndags gjorde jag min egna skrubb och den fungerade så fruktansvärt bra. Babylen är bara förnamnet.
 
 
 
 
Det är inte alls svårt och krävs endast 4 saker (1 omgång):
2msk honung 
1,5 msk socker
1msk riven kokos/ 1 tsk kokosolja
1-2tsk citronsaft/citronskal
 
Blanda samman allt och sedan är det bara att hoppa in i duschen. Något att rekommendera för att nå det ultimata är att raka benen/andra ställen noga och sedan använda skrubben.
 
 
Därför använder jag dessa: 
Honung - rengörande, fuktighetsbevarande, återfuktande, mjukgörande och antibakteriell. (Helst så mörk som möjligt)
Citron - Bleker och tar bort saker som döda hudceller, leverfläckar, röda prickar osv. nästan som en kemisk peeling, fast bättre. 
Socker - för att få den skrubbiga känslan. Oftast använder man salt men har man sår så är socker lindrigare. 
Riven kokos/kokosolja - Skrubben, det "kammar bort" allt (riven kokos). Fettet i kokosf värmande och återfuktande. Gör huden mjuk och len samt tar bort rynkor och fläckar. På vintern är det extra bra mot torr hud. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback