- Fördelar med fikon

Minns ni inlägget om mullbär? Om inte så hittar ni inlägget HÄR. Hur som helst har jag upptäckt ännu en frukt som egentligen inte är en frukt utan tillhör mullbär-familjen. Fikon. Förr har har jag endast ätit torkade fikon men för någon dag sedan köpte mamma hem förska och jag blev helt förälskad, inte bara i utseendet (för den är otroligt vacker), utan också i smaken som var något annourlunda. Det är svårt att sätta ord på detta. Kan ni förstå min lycka när jag läste på om denna goding och insåg att det fanns en drös med fördelar? Har har ni några av dem:
 
1. Ett fikon har en antiinflamatoriskeffekt eftersom att den innehåller en drös med vitaminer så som: A, B1, B2, kalcium, järn, fosfor, mangan, natrium, kalium och klor.
 
2. I Fikon finns det även en massa fiber. Dessa fiber binder fett i tarmarna vilket leder till att matsmältningen förbättras samtidigt som det kan påverka vikten. Dessutom så bidrar det till en mättande känsla.
 
3. Återigen till fibrerna. I fikon finns det 5gram fiber/fikon som hjälper till med tarmfunktinen och förhindrar förstoppning. 
 
4. Kalium är något som fikon är extra rikt på. Detta hjälper till med att hålla koll på blodsockret och är därför bra för diabetiker. Dessutom har fikonlöv anti-diabetiska egenskaper.
 
5. Förutom att diabetiker mår bättre av fikon gör öven personer med astma eller kikhosta+andra respiratoriska sjukdommar också det.
 
6. Vatten, is och fikon skapar ett väldigt gott smaksatt detoxvatten eftersom att fikonet har en drös med egenskaper. Detoxvattnet hjälper kroppen att rensa på slagprodukter och andra gifter vi har stoppat i oss i våra kroppar.
 
Källa: http://www.detoxvatten.se/frukt-och-gronsaker/5-fordelar-med-fikon/


» Ellen

Mums fikon är jättegott :D Synd att de är ganska dyra bara! :/

Svar: Jaa, verkligen - det suger :(
Emilija Romaite

2015-09-18 // 18:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback