- En blandning av kvarg och banan-plättar

Imorse råkade jag av misstag ha i för mycket ägg när jag skulle göra mina bananplättar. Därför valde jag att tillsätta lite kvarg vilket ledde till att det blev en blandning av kvargplättar och bananpättar. Vet inte hur ni tycker att det låter men det var riktigt smarrigt och det är något jag tror att jag kommer fortsätta med. Varvade även med en röra av naturell kvarg och hallon. Mums.
 
Du behöver:
1 stor mosad banan
2tsk kanel
1 tsk kokosflingor
1-2tsk Psylliumfrön
2 msk havregryn
1 ägg
1 äggvita
1 redig msk naturell kvarg
 
Hur gör du?
- Mosa bananen och blanda med allt utom kvarg och ägg.
- Tillsätt sedan ägg och äggvita. Blanda hårt tills allt har blandats.
- Tillsätt sedan kvargen och rör om igen.
- Låt smeten stå och svälla tills stekpannan värmts upp.
- Stek sedan på medelvärme.
- Varva med en röra av hallon och kvarg. Njut!
 
Fick en fråga för några veckor sedan om varför jag äter psylliumfrön till ca allt. Anledningen till det är för att fröna är kalorifria men har en bra fibrer i sig som gör att tarmarna fungerar bättre. Därmed leder det till en bra magkänsla, förbättrad förbränning/matspjälkning och dessutom "fluffar" till maträtten eftersom att fröna sväller upp.
 


» Ellen

Tycker detta verkar supersmarrigt! :D Jag läsar receptet för dina vanliga kvarg plättar så detta blir säkert kalasgott! Kan man använda chiafrön isället för psylliumfrön tro? :)

2015-05-30 // 13:11:23
» Ellen

älskar* inte läsar haha! :)

2015-05-30 // 13:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback