- Q/A, utebliven mens

 
Hej! Har läst din blogg ett tag nu och jag tränar ungefär lika mycket och tung som dig. När jag tränar för mycket får jag utebliven mens och den kan ta en paus på flera månader, alltid haft regelbunden innan jag började träna, händer det dig?
 
Hej, vad kul att du läser bloggen!
Ja, det har faktiskt hänt mig. Första gången var innan jag började gymma. Då jag bara sprang 1-2 gånger om dagen och åt inte alls tillräckligt mycket. Andra gången var dels pga. träningen men också av andra skäl, så som stress av olika anledningar. 
 
Utesluten mens är ett tecken på att kroppen inte mår bra. Antingen äter du/vi för lite - vi behöver mer näring, vi anstränger kroppen för mycket - den hinner inte vila tillräckligt trots 2 vilodagar i veckan, stress kring mat - Tänker du mycket på vad du äter? Det kan vara att kroppen reagerar starkt på det om du t.ex får ångest för det du äter. Psyket påverkat det fysiska. 
 
Nu på senaste tiden har jag börjat tänka mer på att ta det lugnt. Inte stressa eller träna för mycket. Tänker inte lika mycket på vad jag äter och har det allmänt lugnare i vardagen! :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback