- Snicker-kaka

Andra kakan jag bakade till midsommar var Snicker-kakor. De blev också väldigt goda men otroligt mäktiga. Det går liksom inte att äta så många innan det blir för mycket och jag började må lite illa, hehe. Albin tipsade också om att man kan toppa med jordnötter så blir det ännu godare, då hans mamma brukar göra något liknande av dessa.
 
Du behöver:
350g Jordnötssmör (jag använde ekologiskt 99,3%)
1dl störsocker
2dl ljus sirap
10dl cornflakes
1dl kokosflingor
1tsk vaniljssocker
200-300g choklad (jag hade ljus bakchoklad)
 
Såhär gör du:
- Värm upp socker och sirap, men låt det inte börja koka. Tillsätt sedan 1 tsk vaniljsocker, en hel burk jordnötssmör, 1 dl kokos och rör om. Det ska fortfarande inte koka.
- Krossa 10dl cornflakes till mindre bitar.
- Ta bort kastrullen från plattan och häll ned de krossade cornflakesen. Blanda samman allt ordentligt.
- Tryck sedan ut smeten i en form som är ungefär 20x30 (eller eget val) och ställ in i kylskåpet i 30-45minuter.
- Smält chokladen över ett vattenbad och jämna sedan ut det över kakan. Ställ in i kylskåpet i ytligare en timma eller två innan servering.
Skär det i bitar och sedan kan ni njuta gott av dessa godingar. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback