- Få en bättre självkänsla

Vi alla har nog känt att vi inte tillräckligt bra, att vi är dåliga och att vi inte trivs i oss själva. Vad beror det på? Jo, självkänslan. På senaste tiden har jag fått väldigt bra självkänsla och har lyckats tycka om mig precis som jag är, trots att jag både väger mer än för 356 dagar sedan och dessutom har mer fett på kroppen. Hur gick jag till väga? Läs här nedan:
 
Umgås med personer som tycker om dig för den du är, peppar dig och motiverar dig. De kommer stötta dig i dina drömmar om framtiden och få dig att inse att du kan mer än du tror samt att du äger. Det kan vara allt från att klara skolarbetet till att bli artist, bara du har någon som tror på dig. Umgås du istället med folk som är avundsjuka på dig, trycker ned dig och får dig att inte göra det du drömmer om kommer du att må dåligt och nervärdera dig själv för att nå upp till deras kriterier, därmed kommer de att få som de vill.
 
Ge komplimanger till andra och besvara komplimanger du får, på ett bra sätt. När folk får komplimanger blir de glada och därmed kommer de att sprida glädje. En glädje som sätter sig i dig, där du inser att du kan göra folk glada. Samtidigt kommer du få tillbaka en kommentar, förr eller senare, då ska du INTE svara "Nej, men det är jag inte." utan du ska svara "Tack så jättemycket, vad glad jag blev." och verkligen ta in det personen säger. 
 
Våga ta för dig och var inte rädd för att misslyckas. Det är viktigt att kunna våga ta för sig och göra det du tycker är kul samtidigt är det lika viktigt att inte vara rädd för att misslyckas. Jag menar, alla artister har flera gånger misslyckats för att komma dit de är idag. Dessutom misslyckas ALLA, förr eller senare kommer alla ha gjort det. Hur många bryr sig egentligen om det?
 
Öva på att bekräfta dig själv. Det första du gör varje morgon när du vaknar är att du ska säga tre bra saker om dig själv. Sedan innan du går och lägger dig ska du tänka på tre bra saker du har gjort under dagen. Träna på att vara positiv mot dig själv, det kommer leda till att du inom en framtid kommer kunna acceptera dig själv.
 
Gör det för dig själv. Vill du träna? Gör det men gör det för att du vill det, inte för att någon annan ska tycka att du är snygg. Vill du äta hälsosamt? Gör det, men bara om du verkligen vill det. Vill du ha sex med flera? Gör det, men bara om du är med på det och verkligen vill. Vill du festa och dricka alkohol? Gör det, men somsagt, bara om du vill. Stanna upp och tänkt till om det verkligen är för din egna skulle du gör någonting - om det inte är för dig själv, skippa det.
 
Lev i nuet. Tänkt inte på att din ena kompis KANSKE kommer vara sur imorgon för att du valde att träffa en annan kompis idag. Tänk inte på att din mamma KANSKE kommer att vara sur för att du gjorde något du inte skulle göra. osv. Oroa dig inte i förväg för något som kanske inte ens kommer att hända. Speciellt för oss tjejer är detta vääääääldigt vanligt då vi överanalyserar allt. På så sätt mår vi dåligt och trycker ned oss själva. Instället ska vi leva i nuet och ta dagen som det kommer.
 
Behandla dig själv som du skulle behandla din bästavän. Om någon är taskig mot din vän, vad skulle du då sagt till denna vän för att hen inte skulle känna sig nere? Precis så ska du vara mot dig själv. För ingen kommer leva med dig så länge som du kommer leva med dig själv.


» Ellen

Åh, vilket peppande inlägg! Jag ska genast börja säga 3 bra saker om mig själv och dagen, det verkar superbra! :D Tack kompis :)

2015-06-03 // 17:56:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback