- 10 Pluggtips inför skolstart

Nu drar jag skolan igång och de flesta kommer behöva plugga inför prov, inlämningar och presentationer. Det kan vara jobbigt för vissa och därför tänkte jag dela med mig av mina bästa tips.
 
1. Plugga i intervaller. Ställ en klocka på 30 minuter och så pluggar du effektivt i dessa 30 minuter utan att titta på telefonen/andra sidor på datorn. När det har gått 30 minuter ringer klockan, då tar du en rast i 10 minuter för att sedan upprepa detta tills du är klar med ditt pluggande. På "rasten" ska du däremot inte hålla på med telefonen utan du ska gå ut för att ta lite luft eller kanske hämta mer vatten. 
 
2. Ta fram allt. Ta fram allt du kan tänkas behöva under dessa 30 minuter så slipper du tänka på det när du pluggar. Det kan vara ett glas vatten, flera pennor eller kanske en bok du behöver.
 
3. Gör en lista. Ibland kan det vara så att du har en hel drös med plugg du behöver bocka av. Då kan det vara bra att göra upp en lista där du skriver upp allt i den ordningen det behöver vara klart. Det kan vara bra att ha en kalender så att du ser när saker och ting ska vara klart. När du skrivit upp dessa är det bara att sätta igång med att bocka av. En underbar känsla.
 
4. Ingen telefon. Lägg ifrån dig telefon, Ipad och dator. Du behöver inget som distraherar dig, fokusera på plugget. 
 
5. Tid och plats. Fundera ut vilken tid du är som effektivast. Jag t.ex pluggar effektivast på kvällen samtidigt som jag har några kompisar som inte kan plugga efter 17.00. Dessutom kanske du har 1 timmas bussresa till skolan, utnyttja den! Platsen är också viktig. Jag kan t.ex inte plugga i mitt rum, dels för att jag kopplar det till att "då får jag blogga, kolla internet, spela gitarr osv." jag sitter helst i köket. Anledningen till det är för att det är nära till mamma/pappa om jag behöver hjälp, det är lite ljud men inte för mycket och jag sitter på ett bekvämt sätt vid köksbordet. 
 
6. Plugga med en vän. Att plugga med en vän har sina för- och nackdelar. Det är viktigt att båda är fokuserade och målmedvetna. Sätt er vid ett bord, plugga och hjälp varandra. Jag som har lättast för att lära mig när jag hör det jag ska lära mig (någon läser för mig) brukar plugga med någon som lär sig när hen berättar, då får vi båda ut något av det. 
 
7. Tankekartor. Om du ska göra en presentation eller muntlig redovisning kan det vara bra att kunna det mesta i huvudet. Läs texten du ska kunna alt. texten du skrivit och gör sedan om det till en tankekarta där du kopplar de olika sakerna. Detta kommer hjälpa dig att lättare komma ihåg då hjärnan bytter nya tankeväggar på detta sätt.
 
8. Belöna dig själv och låt hjärnan vila. Plugga inte för mycket. Om du har pluggat i 2 timmar i sträck är det viktigt att låta hjärnan vila. Kanske åka till gymmet, gå ut för att springa lite eller träffa en vän. Det är iallafall viktigt att röra på sig. Det är också viktigt att belöna sig med något när du har pluggat en långt tid. Kanske något gott till middag eller en ny tröja, vad vet jag?
 
9. Lyssna på lektionerna. Om du lyssnar och antecknar på lektionerna kommer du ha lättare för att lära dig resten. Repetera det ni lärt er, några gånger och sedan fortsätter du med resten.
 
10. Egoboost. Peppa dig själv och tro på det du gör, försök att omvandla de tråkiga tankarna till att detta är något kul och det måste göras. Det blir lättare då.


» Ellen

10 jättebra tips! Tack :)

2015-09-19 // 13:23:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback