- Laxgryta med gröna grönsaker

Och så var det dags för "food-friday" mina kära vänner. Visst har jag lagt upp recept under veckan, men denna var riktigt riktigt god!
För några dagar sedan improvierade jag ihop en laxgryta och, oh my gash vad gott det blev. Varför jag gjorde detta var för att jag är lite trött på vanlig stekt eller ugnsbakad lax, så ville prova något nytt.
 
Du behöver (för ca 4,5 portioner):
1 gullök
1 äpple
ca 800g lax 
Smaklös kokosolja (går bra med annan olja)
svartpeppar, citronpeppar, fiskkrydda, salt
1 fiskbuljong
 2-3 dl frysta ärtor
6 stora frysta bloccoli
2 nävar fryst spenat
2 dl kallt vatten
 
Hur gör du?
- Hacka löken och skär laxen i lika stora täningar. Skiva även äpplet i små bitar.
- Ta fram en bunke och häll ned hälften av löken tillsammans med laxen och äpplet samt krydorna, rör om lite så att allt blandas. Låt det stå så i ca 10 minuter. (Det kan bli godare om man låter det så lite längre, så om du har tid kan du förbereda detta lite tidigare.)
- Fräs resten av löken i kokosoljan och sedan tillsätter du laxen.
- När laxen nästan är tillagad tillsätter du grönsakerna, vattnet och buljongen. Rör om och låt det stå och puttra ett tag.
- Sedan är det klart, servera med ris och gräddfil/naturell kvarg.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback