- Nyttig pizza som blev riktigt bra

Imorse kände jag mig lite seg och trött. Bestämde mig för att skjuta upp träningen till i eftermiddag eller skippa den helt. Men nu, efter en promenad till ica och lunch i magen är jag mer än taggad på att köra slut på magmusklerna, ska bara packa mina saker först, haha.
Lunchen idag blev något annorlunda. Expeminterade ihop två pizzor, nyttiga. De blev så otroligt goda, tillochmed min bror, som är väldigt petig gillade den och åt flera bitar. Riktigt roligt, kommer troligen göras iden. Ett + är att det var otroligt mättande, redan efter 2 av 6(hela pizzan) bitar, var jag mätt, men åt lite till, hehe.
Du behöver för två pizzor, ca 4-5 portioner:
Botten:
6dl fibergryn (borde funka med vanliga havregryn också)
1 1/2 tsk bakpulver
4 tsk salt (eller efter egen smak)
Oregano
6 ägg
12 msk naturell kvarg
 
"Tomatsås":
400g passerade/krossade tomater
salt
svartpeppar
oregano
 
Hur gör du?
- Värm upp ugnen på 225*C
- Blanda alla torra ingredienser i en bunke noga. SNÅLA INTE MED KRYDDORNA!
- Tillsätt kvarg och ägg, rör om tills det  blir en smet och allt verkligen är blandat.
- Klä två plåtar med bakplåtspapper.
- Fördela smeten på hälften och häll ut det på plåtarna. (Vill du ha bara en "stor" pizza kan du ha hela smeten på en plåt)
- Ljämna ut smeten i en cirkel/rektangel med hjälp av en slickepott eller smörkniv.
- Ställ in en plåt i taget, i mitten av ugnen i 5-6 minuter.
(är inte ugnen varm än kan du skära upp toppingen/påläggen du ska ha, om du inte gjort det innan.)
- Ta ut pizzabotten och häll på tomatsåsen samt toppingen/påläggen. Ställ sedan in i ugnen igen i 10 minuter eller tills pålägget får en fin färg.
Servera direkt med lite sallad och njut!
 
 
TIPS PÅ TVÅ PIZZOR MED OLIKA PÅLÄGG
Pizza nr.1
Tacofärs-rester ca 200-300g
1/2 burk majs
2-3 dl rivern hushållsost
några tärningar 10%-fetaost
Efter ugnen lägger du även på andra grönsaker = tacopizza.
 
Pizza nr.2
kassler/kokt skinka
svarta oliver
annanas
10%-fetaost
 


Åh gott =)

2014-10-26 // 19:04:20
» Mia

åh vad mumsigt! :) Äntligen en nyttig pizza utan konstiga ingredienser! Ska spara detta recept direkt och testa det någon helg :)

2014-10-26 // 19:08:36

Gott! :)

2014-10-26 // 19:10:55

Åh, men gud så gott! Perfekt söndagströst, hehe.

2014-10-26 // 20:10:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback