- Hälsosam kladdkaka

Denna kladdkaka är en av de hälsosamma varianterna. Den smakar mycket choklad, smakar varken avokado eller dadlar, en liten smak av banan kan tillkomma. Men anars smakar den som en choklad/kladdkaka. Kosistensen är inte riktigt som en kladdkaka om man använder torkade dadlar, som vi gjorde, men nästa gång jag ska göra denna ska jag göra med färska dadlar, då jag vet sedan tidigare erfarenheter att det blir kladdigare.
Men otroligt god var det, mamma gillade den också, så rekomenderar strakt att göra det!
 
Du behöver:
100g 70%-ig choklad (vi hade med kaffesmak)
2 små avokados
2 bananer
15 urkärnade dadlar (färska för en kladdigare konsistens)
1-1,5dl kakao
0,5dl kokosmjöl
2 ägg
1 nypa vanlijpulver (inte samma sak som vaniljsocker, men vaniljsocker går också bra.)
1 nypa salt
 
kokosolja
kokosflingor
Hur gör du?
- Sätt ugnen på 175*C
- Dela chokladen i mindre bitar och smält över ett vattenbad. Ta bort från värmen när chokladen är smält.
- Lägg ned avokado, banan och dadlar i en matberedare (alt. en bunke och mixa med en stavmixer) och mixa tills det blir en slät smet.
- Tillsätt kakao, mjöl, ägg, vaniljpulver och salt till balndningen och mixa lite till, tills allt har blandats.
- Tillsätt tillslut den smälta chokladen och blanda en kort stund. 
- Smörj en springform och "bröda" med kokosflingor.
Fördela smeten med en slickepott.
- Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter.
- Förvar ai kylskåpet i några timmar alt. över natten, så att den får stelna och bli lite seg.
 
Servera sedan kall, med t.ex hallon, förn eller grädde.
 
 
 Receptet är hittat HÄR!


Åh gud så mumsigt! Detta ska jag absolut testa :)

Svar: det tycker jag absolut! :D
Emilija Romaite

2014-11-16 // 18:31:49

Gott, den måste jag testa någon gång =)

Svar: Ja, verkligen! :D
Emilija Romaite

2014-11-16 // 18:34:36

Åh gud vad gott det där såg ut!

Svar: det var det, verkligen!
Emilija Romaite

2014-11-16 // 18:39:26

Ser gott ut :)

Svar: var godare än vad det såg ut! :D
Emilija Romaite

2014-11-16 // 18:42:49

Ser sjukt gott ut!!

2014-11-16 // 18:44:56

Ser supergod ut! :)

Svar: det var den! :)
Emilija Romaite

2014-11-16 // 18:52:39
» Elin

Ser ju skitgott ut!:)

2014-11-16 // 18:56:48

oj spännande! detta måste jag testa!

2014-11-16 // 19:00:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback