- Nyttiga och proteinrika frukostfrallor

Dessa frallor bakade jag och de blev jättegoda! De är väldigt proteinrika och innehåller bra kolhydrater, de har även en relativ låg fetthalt, så de fungerar också väldigt bra som återhämtning efter ett träningspass. Åt dem både efter träning och till frukost. Fröna gör så att man blir extra mätt, haha. Jag blev inspirerad av denna blogg, men har ändrat lite i receptet.
 
Du behöver (ca 6 st små):
2 dl kvarg (0,3%)
1 äggvita
1 ägg
2 tsk bakpulver
0,75 dl havremjöl (havregyn mixat till mjöl)
0,75 dl dinkelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
3-4 tsk fiberhusk
salt
Valfria frön (Jag hade pumpakärnor, solrosfrön och linfrön)
1 ägg till att pensla
 
!! Om du inte har havremjöl eller dinkelmjöl kan du ta vetemjöl. Du kan också välja att ta 1,5dl havremjöl istället för 0,75dl havremjöl och 0,75dinkelmjöl, eller tvärtom!!
 
Hur gör du?
- Värm upp ugnen på 200grader och lägg bakplåtspapper på en plåt.
- Vispa ihop kvarg och ägg/äggvita i en bunke.
- Blanda samman mjöl, salt, bakpulver och fiberhusk i en annan.
- Tillsätt mjölblandningen i äggblandningen och rör om till en deg.
- Fördela degen till så många frallor du vill ha och forma dem till bollar som du lägger på plåten.
- Platta till dem lite lätt med handen, pensla med ägget samt toppa med valfria frön.
- Grädda i ugnen i ca 15-20 minuter. (jag hade 17 minuter)
- Låt svalna lite under en kökshanduk. Servera sedan med va du vill eller förvara i kylskåpet, det ska nog gå bra att frysa in också.
 
För er som inte vill läsa näringsvärdet hoppa över det för det kommer efter dessa två bilder ↓
 
UTAN FRÖNA INRÄKNADE
Näringsvärde för hela satsen:
kcal: 541,6
Kolhydrater: 50,6g
Protein: 47,7g
Fett: 11g
 
Näringsvärde för 1 av 6 st:
kcal: 90
kolhydrater: 8,4g
Protein: 7,9g
Fett: 1,8g
 


Hehe ja jag gillar att ha någon som maxar med mig så jag ser resultat :D

2014-05-20 // 11:27:20

Hej! Jag skulle bli jätteglad om du ställde någon fråga i min frågestund. Ha en fortsatt bra dag, kram.

http://emiliasjodin.blogg.se/2014/may/dags-for-fragestund.html#comment

2014-05-20 // 17:14:38
» Elina

Åh! Jag älskar alla recept du lägger ut, ska prova dom här så snabbt jag bara kan! Jag gjorde dina frukostmuffinsar igår, och dom var jättegoda! :D

Svar: Men gud så kul att höra, verkligen! :D
Emilija Romaite

2014-05-21 // 10:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback