- Frukostmuffins.

Nämde i förra inlägget att jag åt en riktigt god frukost, men berättade aldrig vad. Imorse åt jag faktiskt muffins till frukost. Muffins med smak av jordnötssmör, banan och kanel. Jag vet att jag säger det ofta, men alltså detta var verkligen himmelsk, speciellt toppat med keso och varma blåbär!
 
Du behöver (3 stora, 1 person):
3/4 fiberhavregryn (fungerar med vanliga också)
2 äggvitor (eller 1 ägg)
1 - 1 1/2 msk jordnötssmör
1 mosad banan
1 msk kanel
1/2 tsk bakpulver
 
Hur gör du?:
- Blanda äggvita, havregryn, kanel och bakpulver i en bunke.
- Mosa bananen och blanda med jordnötssmör i en skål.
- Blanda samman båda bunkarnas innehåll.
- Fördela i 3-4 muffinsformar, beroende på vilken storlek de är.
- Ställ in i micron på högsta effekt i 2-4 minuter.
- Ta ut och ät som de är eller toppa med något du vill ha. Jag rekomenderar verkligen keso och varma blåbär för det var såååååå gott!
 
Återigen vet jag att vissa är intresserade av näringsvärdet pga. dieter eller bara intressant, då jag fått förfrågan om det. Men om ni inte är intresserade kan ni skippa denna bit! ↓
Hela satsen:
kcal: 372
Kolhydrater: 38,84g
Fett: 15,73g
Protein: 17,66g
 
Jag fick det till 3 muffins så närinsvärdet för EN blir:
kcal: 124
kolhydrater: 12,9g
Fett: 5,24g
Protein: 5,88g
 
Blir inte rädda för siffrorna, då det är bra kolhydrater, bra fetter, bra protein och bra engeri, saker för att kroppen ska fungera + att det är gott, och då ska man njuta! Ni borde verkligen verkligen prova!


» T

Vad använder du dig av när du räknar ut näringsvärden för måltider?

Svar: Jag väger allt och skriver ned det. Sedan tittar jag på förpackningarna av innehållet, multiplicerar och adderar. De ingredienser som inte har någon "förpackning" där näringsvärdet står hittar jag här: http://www.miljomat.se/html/NaringsberakningLivsmedel.aspx . Vi säger att jag har använt 30g havregryn. 100g=350kcal. 350x0.30=105. En banan som väger 85--> 100g=101kcal. 101x0,85=85,85. 105+85,85=195,85kcal. Vi säger att det blir 5 kakor av detta. 195,85/5=39,17kcal per kaka.
Emilija Romaite

2014-05-10 // 11:47:39
» Elina

Åh vad gott måste prova! Men vet du pm man skulle kunna ta något annat än jordnötssmör då jag inte är jätteförtjust i det? :) verkar vara den enda som knte är det, haha :D
Älskar förövrigt din blogg, förstår inte hur du kan vara så ung :O

Svar: Ja, det tycker jag verkligen! Egentligen är jordnötssmöret bara till för smaken så man kan ta bort det helt faktiskt och lägga till något annat man vill ha, t.ex honung eller någon annans smaksättning, men du kan somsagt ta bort det helt om du vill! :)
Åh, tack så mycket! Kram. :)
Emilija Romaite

2014-05-13 // 21:41:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback