- Cable crunches.

Cable crunches, visst har ni flera gånger läst om det här i bloggen? Det är iallafall en utav de övningar jag har kört på alla mina mag-pass sedan jag började träna på ett gym. Den tar något otroligt bra och bränner som satan. En riktigt bra mag-övning på gymmet helt enkelt!
 
Vad behöver du?
En cable-maskin
Ett rep eller annat handtag som du önskar.
alt. en matta.
 
Hur gör du?
- Sätt repet/handtaget i nacken och håll det i händerna nära hakan.
- Sätt dig på knäna och luta dig framåt som på → bilden.
- Spänn magen och genom den drar du ned överkroppen mot knäna ←.
- Sedan sagta upp igen till samma position som utgångsläget.
- Så gör du detta så många gånger du bestämmer. När jag kör med lättar vikter kör jag 4x15 och när jag kör med tyngre kör jag oftast 10x4 eller 12x3, beroende på hur mycket energi jag har just den dagen.
 
Tänk på:
• Spänn magen genom hela övningen och försök att undvika svank. Hur kan du göra om du får svank? Pressa in rumpan och försök att pressa naveln mot bröstkorgen. Testa även att sänka vikterna ett snepp.
• Det är magen som ska arbeta och inte armarna.
• Du ska mot knäna och inte ned i marken när du utför detta. Fokusera därför på att nästan nudda pannan i knäna.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback