- Blåbärsmuffins

I lördags bakade jag blåbärsmuffins. Var de nyttiga? Nja, inte speciellt. Åt jag? Ja, det gjorde jag. Dem blev riktigt goda. Det är egentligen bara vanlig sockerkakssmet med blåbär. Men tänkte att jag kan dela med mig av receptet ändå, så att ni kan testa. Det går ju att göra dem nyttigare om man vill, men jag kände inte för det, haha. Skriver bredvid vad man kan använda istället.
 
Du behöver:
50g margarin (flytande margarin)
1 1/4 mjölk
2 ägg
2 dl socker (alt. 2 dl stevia)
3 dl vetemjöl (jag hade fullkornsvetemjöl, man kan även använda dinkelmjöl)
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker (vaniljpulver)
1 dl djupfrysta blåbär
 
Hur gör du?
- Sätt på ugnen på 225grader.
- Smält smöret och blanda sedan med mjölken.
- Vispa ägg och socker pösigt.
- Tillsätt smör/mjölk-blandningen och vaniljsocker.
- Rör ned vetemjöl blandat med bakpulver.
- Vispa.
- Tillsätt de frysta blåbären, tina dem inte.
- Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i ca 9-10 minuter.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback