- Att hitta en balans.

Ganska lång text, men kan vara bra att läsa - om ni har tid.
 [Vet inte vad det är, men gillar denna bild på något sätt. Den känns så äkta, den var inte planerad]
 
För snart två år sedan hade jag ett mål - gå ned i vikt. Jag klarade det, jag gick ned ca 22kg. För ungefär 6 månader sedan hade jag gått ned för mycket, mina revben syntes och jag var bara spinkig. Efter ett tag blev även jag äcklad av det.
Tillsammans med Ilze skaffade jag mig ett gymkort, jag ville ha muskler. Insåg även någonstans där att jag behövde ändra mina matvanor, t.ex äta mer. Jag har iallafall kommit en bit på vägen, jag har muskler. Men vet ni vad jag vill nu? Jag vill hitta en hållbar balans och vill att min kropp ska må bra. En balans mellan träning och vila. En balans mellan hälsosam mat och onyttigt.
Jag behöver inte träna 7 gånger i veckan, jag behöver inte äta 42 av 42 hälsosamma måltider i veckan, jag behöver inte veta exakt vad det är vi har i maten, osv. Jag behöver ett liv där jag mår bra, där min omgivning mår bra.
 
Jag ska INTE träna för någon annan, det är bara för mig själv jag tränar. Känner jag inte för att träna då ska jag inte träna. 
Fram tills för någon vecka sedan tränade jag för "the dream body" men vet ni vad? Jag är trött på att ställa mig framför spegeln hela tiden och bara hitta något fel med mig själv, något resultat som tar för lång tid eller att jag, tvärtom, har för mycket muskler på ett ställe. Fattar ni? Jag blev aldrig nöjd. Jag tror ingen någonsin blir njöd om man inte bestämmer sig för att bli det. Allt sitter i huvudet.
Nu stället jag mig i spegeln och säger typ "Tjena snygging" nej, men jag har tröttnat på att klanka ned på mig själv. Jag är nöjd och glad över att t.ex att mina ben fungerar perfekt och kan ta mig vart jag vill, antingen genom att gå eller cykla. Jag är glad över att jag kan göra allt möjligt med mina armar. Jag är glad över att jag har min mage, att jag kan äta mycket - för mat är gott och bränsle för kroppen, det behövs. Ja, ni ser, det finns så otroligt mycket jag faktiskt är glad över, och när man tänker på dem sakerna slår det ut det negativa.
 
Nu tränar jag för att jag verkligen tycker att det är kul, visst det är kul att se resultaten men det är inte det jag strävar efter just nu, därför är jag inte heller lika strikt med maten som jag var förut. Jag äter tills jag är mätt och varför inte lite till? Det är ju gott.
Jag har stannat upp, jag vet inte hur många gånger, under mina träningspass och bara: "Gör jag detta för att jag tycker att det är kul? eller finns det någon annan anledning? för då kan jag lika gärna sluta nu." Jag har kommit på mig själv att le precis efter att jag ställt den frågan eftersom att det pirrar i hela kroppen och jag mår bra. MEN så var det detta med att hitta en balans med träning och vila. Jag har ni beslutat att ta bort en dag med styrketräning för att byta ut den mot en promenad eller annan konditionsträning - om jag känner för det, annars blir det en vilodag där. Detta är dock något jag kom fram till med min kurator. 
 
Och maten, jag har slutat bry mig om vad mamma har i, t.ex förut var jag jätterädd över att hon hade i grädde eller lite lite mjöl. Men nu spelar det ingen roll, det är fortfarande bränsle för kroppen som jag behöver. Men självklart tycker jag att det är kul att exprementera med hälsosamma maträtter eftersom att det blir något nytt, spännande och gott.
 
Vet inte ens om det var någon som läste texten ↑ men tror att jag skrev den mest för att motivera mig själv till att inte få ångest över att dra ned på träning, äta lite hur jag vill och att det bara är för mig själv jag gör detta. Men även om ni inte läst texten eller inte vill jag att ni läser detta:
 
- Ställ dig framför spegeln. Vad ser du? Nej, inte en ful och tjock person. Utan du ser en person som är fantastisk och fin på sitt sätt. Du behöver inte träna ihjäl dig, du behöver inte äta helt clean för att vara perfekt för det kommer alltid att finnas personer som älskar dig. Älskar de dig inte för den du är, är de heller inte värda din tid. Det viktigaste är att må bra, andas och njuta. Det måste jag börja lära mig. Tack för mig.


Såå bra text!! Åh vad du är inspirerande :)

2014-06-16 // 13:32:05

finns bild

2014-06-18 // 10:14:51

Bra skrivet!

2014-06-18 // 10:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback