- Svar: hur kan jag göra?

 
Lina om - Att våga.
Jag har exakt dom där problemen. Jag har precis skaffat ett gymkort och tänkt börja gymma, men jag förstår inte HUR. Vad ska jag göra? ska jag bara gå in och ta någon maskin? Och allt detdär med hantlarna , ska jag bara ta några och börja lyfta? Tacksam för svar! 
btw: vilket gym gymmar du på i Nyköping?:)
 
Jag gymmar på Nordic Wellness i Nyköping, som ligger precis vid slutet av Åhléns eller vad man ska säga, ett utav de nya gymmen. Varje gång någon frågar mig något som liknar denna fråga utgår jag från mig själv och hur jag gjorde bara så att du/ni vet.
Egentligen beror det helt på vad du har för mål och vad du vill träna. När jag började gymma visste jag inte riktigt vad det var jag vill träna, men jag fick en genomgång på de flesta maskinerna som finns + ett schema för hela kroppen som man skulle köra 1-3 gånger/veckan. Så när du går dit, fråga om det finns en instuktör och boka tid med dem. Men jag insåg ganska fort att jag skulle tröttna på att bara köra helkropps-programmet och att jag ville träna mer än tre gånger i veckan. Så jag började med att planera upp vilka dagar jag skulle träna och vilken muskelgrupp jag skulle träna just den dagen, mitt träningsschema kommer senare. 
Jag pratade sedan med några kompisar som gymmar ganska mycket och frågade om övningar, och de berättade om standart övningar som situps, benlyft, squats osv. Men jag ville ha fler övningar att utöva, så jag satte mig ned en kväll och googlade efter ca 4 övningar för varje muskelgrupp. Dessa övningar tittade jag upp på youtube så att jag skulle få en insikt av hur tekniken var. Jag har ett hyfsat minne när det gäller detta, men är du osäker på att du kommer att komma ihåg övningarna så kan det vara bra att skriva ut bilder där det visas hur du ska göra så att du inte skadar dig.
Har du någon kompis, förälder eller kompis till förälder som gymmar mycket? hon/han kanske skulle kunna vara med dig under ett passa så att personen kan titta så att du t.ex står och börjer rätt när du gör knäböj. Eller du kanska bara vill prata med någon kompis eller annan person, för att komma fram till vilka övningar du vill köra. 
Jag tycker iallafall att du ska sätta dig ned och leta efter övningar som du ser roliga ut, om ni vill kan jag visa och berätta om dem jag utför. 
När du skriver att "du har exakt dom problemen" tolkar jag det som att du är rädd för att alla ska dömma dig för att du inte riktigt vet vad du gör, men jag tror inte att någon kommer göra det, i bästa fall kommer personen fram till dig ifall hon/han ser att du gör fel och förklarar för dig, det gjorde en man för mig för några veckor sedan och det uppskattade jag väldigt mycket!
 


Bra inlägg! :)

2014-01-29 // 15:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback