- Hallonkola, julklapp-/present-tips

Vem gillar inte godis? Ge bort det till någon i en sen julklapp, födelsedagspresent eller varför inte bara ge bort det för att visa att du tycker om personen? Det betyder ju ännu mer när du själv har tillverkat det. Här kommer jag med ett superbra tips på ett enkelt men supergott godis som du själv får göra. Hallokola. Jag smakade en bit själv men gav sedan bort det i julklapp.
 
Du behöver:
1 tsk vaniljsocker alt. en vaniljstång
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
250g frysta hallon
 
Hur gör du?
 1. Tina hallon och passera dem genom en sil. Lägg sedan hallonpurén i en tjockbottnad kastrull.
2. Dela vaniljstången och skrapa ned fröna i kastrullen och lägg i vaniljstången. Du kan också använda vaniljsocker istället för vaniljstång.
3. Tillsätt grädde, socker och sirap.
4. Låt koka under omrörning i ca 15-30 minuter. Gör kulprovet eller låt koka till ca 125º. Om smeten går att forma till seg kola är den klar.
5. Om du använt vaniljstång tar du upp den nu.
6. Häll upp kolasmeten i en smord form, ca 20 x 20 cm och låt den stelna.
7. Skär sedan kolan i fyrkantiga rutor, använd en vass kniv.
8. Du kan slå in kolorna i smörpapper, alumminiumfolie eller cellofan. Låt stå svalt tills du serverar.
 
Receptet hittade jag HÄR!
Jag använde mig sedan av två gammla te-lådor som stod i skåpet, slog in dem i presentpapper och la sedan ned alla godisbitar i dem.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback