- Ett svar som är ganska jobbigt.

Hej!! Jag undrar ifall du åt precis lika mycket som du gör nu under din viktnedgång? 
Tänkte du på vad du åt konstant, räknade du kalorier mm? 
Jag har gått ner 5kg nu typ. Och då har jag sprungit ungefr 5km VARENDA dag. Väger 52kg men är 1.60. Jag vill gå ner det sista nu..jag var mullig men jag är inte det längre. Har du ett tips? Dem senaste dagarna har jag ätit dåligt och har sjukt mycket ångest över det:/ behöver tips och råd! Jag äter välsigt lite. Frukost, lunch, ett äpple till mellanmål och en liten middag. Riktigt regelbundet och lite. Jag vet inte om jag ska äta mer eller hur jag ska trna just nu... Skulle betyda sjukt mycket om du kunde svara! Du är en riktigt motivation. Keep it up! Kram/ Linda
 
Sista frågan hehe. Har du alltid "nighsnacks"? Är rädd för att äta för mycket så därför jag undrar. Jag tänker typ konstans på vad jag äter och att ifall jag äter mindre kommer jag gå ner mer.. Behöver råd tips! Hur kunde en dag se ut för dig under din viktnedgång. Kan du ge ett exempel på hur och vad du tränade och hur många gånger och hur mycket du åt på en dag. Hade verkligen varit jätte snällt. Behöver en push nu efter de dagar som jag ätit dåligt hehe. Blir le gym imorgon och skulle jätte gärna vilja få läsa hur du lyckades och läsa lite om din resa. Mitt mål är att bli hälsosammare och bli lite "smalare" än vad jag redan är! Öka muskelmassan och minska fettmassan. Kram igen :)
 

Hej Linda! Och alla andra som läser detta, hihi.
Först vill jag bara säga tack. Men också att jag blir lite ledsen när jag läser dina kommentarer, för jag känner igen mig tyvärr. För ungefär exakt ett år sedan började jag läsa på om kalorier, korkat gjort av mig, för jag började ränka dem. Då mådde jag inte bra och därför tänker jag inte heller berätta hur en dag för mig under den hemska perioden såg ut(eftersom att jag inte tycker att det är något bra att göra, för det sitter kvar i en jäkla lång tid), däremot kommer jag här nedan skriva om den bättre delan av min viktnedgång. 
Jag tycker egentligen inte att du ska gå ned mer eller skulle inte heller behövt göra det från början då du ligger runt medelvikten till din längd. Men du gör som du vill, bara du mår bra.
 
Du ska verkligen verkligen verkligen inte ha ångest, jag vet att det är svårt att bara sitta där och läsa "ha inte ångest" det är så sjukt svårt. Men vad är då "har ätit dåligt"? vi alla deffinerar hälsosamt/bra mat på olika sätt. T.ex något jag tycker är hälsosamt kanske någon annan tycker innehåller för mycket / för lite av något.
Om jag nu sitter och jämför min vecka som har varit med tidigare veckor så anser jag att jag också ätit dåligt, men jag mår inte dåligt över det, för jag har intalat mig själv att jag vill må bra och vill jag må bra så äter jag vad jag vill när jag känner för det. Men det är svårt och tar sin tid, jag vet.
 
Du skriver att du äter lite. Hmm.. inte bra faktiskt, speciellt inte om du ska gå ned  vikt, då behöver du mycket mat, men hälsosam mat. Ät hälsosam mat och ät tills du är mätt, tills din kropp är mätt inte din hjärna. För du behöver energi. Vad jag menar med hälsosam mat är att t.ex byta ut vit pasta, vitt ris och vitt bröd till fullkornspasta, fullkorns/rågris och grovt, mörkt bröd. Äta mycket grönsaker och protein i form av t.ex kyckling, fisk och kött.
Om du äter 5-6 mål om dagen så håller din ämnesomsättning igång hela tiden vilket bidrar till att du förbränner hela tiden. Så det är då "bättre" att äta 5-6 mindre portioner än 3 stora portioner under en dag.
 
Nightsnacks, Jaop självklart att jag har det. Nightsnacks och frukost är mina favoritmål på dagen, haha. Jag brukar sitta och njuta av t.ex ägg på finn crisp eller kvarg med någon frukt eller bär i på kvällen.
 
I början när jag gick ned i vikt åt jag mindre kolhydrater, jag gick överallt istället för att ta bussen och jag tog en pw varje morgon innan frukosten. Efter ett tag började jag istället att jogga. På Kvällen eller direkt efter pw, gjorde jag lite övningar för mage och ben.
 
Måltider under en dag kunde se ut såhär:
Frukost: Omelett med skinka eller turkisk yoghurt med blåbär, finn crisp och grönt te.
Mellanmål: (beroende på hur lång tid det var till lunch) en frukt.
Lunch: Grönsaker och Fisk/kyckling/kött.
Mellanmål: Omelett/keso/turkisk yoghurt.
Middag: Grönsaker och fisk/kyckling/kött.
 
Då åt jag dock inget kvällsmål och jag var faktiskt rätt så sträng mot mig själv och åt inga sötsaker under en väldigt lång tidsperiod.
Jag hade inte heller så strukturerat träningsschema, för jag tränade när jag kände för det, tittade på tv och gjorde övningar under reklampausen, typ.
 
För att öka muskelmassan och minska kroppsfettet är intervallet ett bra sätt i både konditionsträning och styrketräning med låga vikter med många reps. Men jag blandar mina pass med både låga och högre vikter och det har fungerat för mig.
 
Jag vet faktiskt inte om jag jag riktigt svarat på dina frågor, men jag skrev det som ploppade upp i mitt huvud när jag läste kommentarerna. En till viktig sak är att du också måste tillåta dig att vila, ha iallafall en vilodaga då du inte är ute och springer eller tränar, du kommer att få bättre resultat eftersom att kroppen då får återhämta sig. 
 
EN SISTA SUPERVIKTIG GREJ: du är värdefull vare sig du äter bra eller dåligt, tränar varje dag, tre gånger i veckan eller aldrig, är större eller lite mindre. Säger någon något annat är personen inte klok för alla är värdefulla på sitt sätt. Jag hoppas verkligen att du tränar för att DU vill inte för att någon annan har sagt att du ska göra det eller för att få någon att tycka om dig. Jag hoppas verkligen att du gör det för din egna skull.
 
Om det nu är så att du eller någon annan vill ha snabbare svar eller funderar över något kan ni nå mig på [email protected] eller på kik: EmilijaRomaite. På kik svarar jag oftast direkt då jag nästan alltid har telefonen på mig.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback