- Kost

Jag vill börja med och säga att detta fungerade för MIG, Jag är ingen expert på detta, men jag har lärt mig rätt så mycket under detta år. Det behöver inte betyda att det kommer fungera för er, ta det inte så hårt isåfall.
 
Vad åt jag?
♥ Vad åt jag till frukost? Det varierade lite gran, men här är några utav min frukostar(?) 
1. Ostomelett med salladsblad och gurka, samt finn crisp med ost eller skicka. 2. Kokta ägg på finn crisp. 3. Keso, kesella eller naturell fil/yoghurt med någon frukt eller nötter/frön. 4. Konserverad makrill i tomatsås på finn crisp.
 
 Vad åt jag som mellanmål? På förmiddagen var jag inte så jättehungrig så då åt jag en frukt, ägg eller en grönsak. På eftermiddagen, då jag kom hem från skolan var jag ofta hungrigare så då blev det oftast keso, kesella eller naturell fil/yoghurt med någon frukt. Eller så ställde jag mig och stekte ägg.
 
♥ Vad åt jag till Lunch/ Middag? Jag åt fisk, kyckling eller kött med massor av grönsaker, men nu har jag börjat att äta pasta och ris igen, men då är det fullkornspasta/ris som gäller. Istället för att äta potatis (som jag inte riktigt kommit tillbaka till) 'äter jag blommkål på olika sätt, t.ex blommkålsmos eller bara kokt blommkål. Jag äter också mycket vitkål, jag kommer att göra ett inlägg där jag skriver vad man kan göra med vitkål. Maten i skolan är inte alltid så god, men ta iallafall lite, det är viktigt att få i sig mat under hela dagen.
 
 ♥ Vad gjorde jag när jag blev sötsugen? Då jag åt regelbundet och inte åt sötsaker blev jag sällan sötsugen, för blodsockret håller sig då i en balans, äter man inte sötsaker minskar också sötsuget. Men självklart blev jag sötsugen ibland, till en början lärde jag mig att strunta i det, då tog jag ett glas vatten och tänkte " du kommer ångra det sen" men ibland åt jag mörk choklad minst 70%  kakao, nötter eller en frukt. Om vi hade gäster hemma och vi skulle äta efterrätt åt jag vispad grädde med hallon eller andra bär.
 
♥ Vad drack jag? Jag drack/dricker otroligt mycket vatten 3-4 liter om dagen, hehe, och grönt te som ökar fettförbränningen.
 
Det jag gjorde med kosten var egentligen att äta mindre kolhydrater och jag slutade helt med sötsaker. Istället för att äta tre större måltider (som jag gjort tidigare) åt jag 5 mindre portioner med 2-3 timmars mellanrum för att hålla igång kroppens förbränning.
 
Lite Tips:
♥ Ät somsagt mindre protioner med 2-3 timmars mellanrum. Det ökar förbränningen.
Små ät inte. Ha bestämda tider då du ska äta, om du små äter under dagen kommer du efter ett tag inte veta om du är hungrig eller mätt.
Tänk två extra gånger. Om du är på besök hos någon och blir bjuden på fika eller själv har gäster, tänk en eller två gånger " Vill jag verkligen ha detta?" Om nej, ta ett glas vatten/ te med en frukt istället, om ja, varsegod, du måste unna dig ibland.
Om det är du som lagar maten hemma eller hjälper till, innan du börjar drick ett glas vatten och tugga på ett tuggummi så att du inte små äter under tiden du/ni lagar maten.
Hoppa INTE över någon måltid! Det bidrar inte till något bra, kroppen blir "förvirrad" om du inte äter regelbundet.
♥ Ät inte en stor måltid försent. Jag brukar äta min middag senast 19.00 eftersom att jag inte rör mig lika mycket mellan 19.00- till att jag går och lägger mig. Men kan ibland ta något lite att äta någon timma innan jag somnar för att ha engeri till att sova(?)
Tre bitar. Bestäm dig innan du börjar äta någon sötsak t.ex choklad bit att du bara ska ta t.ex tre bitar. Då tränar du också din vilja.
♥ Skär upp frukten/Grönsaken i bitar. På något sätt blir det faktiskt godare.
Unna dig. Ät hälsosamt hela veckan och ha en dag då du unnar dig, men under dagen behöver man inte överdriva med sötsaker, lite godis eller en tårtbit kanske. Så t.ex bestäm dig för att på lördaga, ja då vill jag unna mig. Då kommer det bli lättare att inte "Fuska" med maten! :)
 
Jag tror att jag har skrivit det mesta nu, finns det något mer ni undrar som jag inte skrivit här? lämna en kommentar eller maila mig: [email protected].
Det kommer somsagt att komma upp ett inlägg om vad man kan göra med vitkål så att det blir gott, det kommer komma upp ett inlägg om hur jag tränade, hur mina träningsrutiner ser ut nu, kommer att tipsa om övningar och massa annat som har med detta att göra, så jag hoppas att ni nya läsare stannar!
Follow on Bloglovin


» Linda

bra tips

2013-07-30 // 14:59:25

sv. Så lite så. :)

2013-07-30 // 16:46:29
» Alice

Sv; Tack så mycket! :)
Jag tar inte betalt, men jag har inte heller gjort en bloggdesign till någon jag inte känner förut, men jag skulle kanske kunna tänka mig att göra det... Hoppas du fick svar på din fråga! :)

2013-07-30 // 17:45:45
» Julia

Bra tips!
Fin blogg! :) Hoppas du haft en bra dag!

2013-07-30 // 18:03:24

Hej tänkte bara tipsa om att jag just nu kör veckans blogg där du har chansen att bli länkad inför mina 200-600 unika läsare dag:)

Så passa på att gå in och ta dig en titt:)
http://www.domkallarmighannes.com/2013/07/veckans-blogg_28.html
Om du inte gillar sådana här kommentarer eller redan fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas du får en underbar dag:)

2013-07-30 // 19:29:02

Fin blogg<3 tack för att du kommenterade min kramisar Matilda

2013-07-30 // 23:16:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback